Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör vad nästa steg är i Ljusdals kommun när det kommer till smarta pakettransporter. Foto: Robin Herzog/SVT

Ljusdals effektiva pakettransporter – ledstjärna i Sverige

Publicerad

I flera landsortskommuner är det dyrt, miljöovänligt och tidskrävande att leverera paket till avlägsna byar. Men det har man löst i Ljusdals kommun där transporter som går till orter långt bort kostar mindre, är tidseffektivare och bättre för miljön. Snart kan hela Sveriges kommuner komma att ta efter den unika lösningen.

Tidigare har paketoperatörer som Schenker, DHL och Green Cargo kört flera vändor varje vecka till de avlägsna orterna Los och Ramsjö med knappt några varor i lastutrymmet. Det har kostat tid, personal och är dåligt för miljön och företagens lönsamhet.

Företagares idé

Men efter en kommunal kartläggning av transporterna kom Bo Sundqvist, platschef på lokala åkeriet SNX Logistik, på en lösning där samtliga paketoperatörers varor lämnas av i Ljusdal och plockas upp av åkeriet. Då avgår bara en lastbil med samtliga varor till småorternas företagare och e-handlare.

– Företagarna kände panik över att de inte fick leveranser förut. Och det har gått jättebra att köra så här, vi har fått positiv kritik av kunderna, säger Bo Sundqvist.

Det här sättet att jobba på infördes redan 2017 efter att kommunen sammanställt en transportflödeskarta och lämnade över till kommunens företagare att förändra situationen om de så ville. Det var då det lokala åkeriet nappade och började köra ut varor i en och samma lastbil efter att ha hört av sig till de relevanta aktörerna som gav sitt medgivande.

Spridning i Sverige

Men det var först när Ljusdal blev en av sex pilotkommuner under medlemsorganisationen Sveriges Paketombud tidigare i år, som flera av rikets andra kommuner fick reda på lösningen. Sen dess är Ljusdal en ledstjärna i transportfrågan.

– Det har blivit jättemycket bättre och det är säkerställt att lanthandlarna får sina leveranser fler gånger i veckan och man kan erbjuda ett helt annat sortiment, säger Suzanne Bäckman, näringlivsutvecklare på Närljus i Ljusdal som är en gren inom kommunen som jobbar för ett bättre företagsklimat.

Sveriges Paketombud hade under en längre tid letat efter en lösning som den i Ljusdal utan att känna till hälsingekommunens arbetssätt.

– Den här lösningen kan absolut sprida sig i fler glesbygdskommuner och på andra platser i Gävleborg, säger Olle Janrik, biträdande direktör hos Sveriges paketombud.

I Ljusdal är förhoppningen att ta vidare arbetet till en ny nivå.

– Vi ser på hur man kan ha kommunala transporter med mat, kläder och blodprover till servicehus till exempel, säger Suzanne Bäckman.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer