Hoten minskar hos X-trafik – men chaufförer med utländsk bakgrund värst drabbade

Uppdaterad
Publicerad

Bussförare och tågvärdar är särskilt utsatta för våld och hot anser Arbetsmiljöverket och kommer därför att göra en riksomfattande inspektion av arbetsmiljön. Hösten 2017 utsattes förare för både våld och hot i norra Hälsingland. Situationen har lugnat ned sig – men än kvarstår vissa problem.

– Det förekommer fortfarande. Främst är det våra nysvenska kollegor som är utsatta, säger skyddsombudet Lars Ljungström på Kommunal som organiserar bussförarna i norra Hälsingland.

Hösten 2017 var det han som tvingades att stoppa arbetet på vissa busslinjer på kvällar och helger efter omfattande hot mot förarna. Sedan dess anser han dock att utvecklingen har gått åt rätt håll.

– Det är betydligt lugnare nu än det var för ett par år sedan, säger Lars Ljungström.

300 arbetsplatser ska hårdgranskas

Men det är inte bara busschaufförer i Hälsingland som tvingats ta emot hot och utsatts för våld. Arbetsmiljöverket meddelade tidigare i veckan att framförallt busschaufförer och tågvärdar är särskilt utsatta för hot och våld på jobbet.

Nu ska myndigheten komma till bukt med problemen. Under 2020 genomför man en riksomfattande inspektion av 300 arbetsplatser.

Fakta: Hot och våld i arbetslivet

Statistiken gäller anmälda arbetsolyckor som har lett till sjukfrånvaro 2014-2018

Tågvärdar/tågmästare

27 procent av anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades av hot eller våld på arbetsplatsen.

• Totalt antal arbetsolyckor med sjukfrånvaro: 696

• Varav 187 orsakade av hot eller våld.

Buss/spårvagnsförare:

19 procent av anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades av hot eller våld på arbetsplatsen.

• Totalt antal arbetsolyckor med sjukfrånvaro: 2 086

• Varav 390 orsakade av hot eller våld.

I genomsnitt för förvärsarbetande i alla yrken:

7 procent av alla anmälda arbetsplatsolyckor med sjukfrånvaro är orsakade av hot eller våld på arbetsplatsen. 

Källa: Arbetsmiljöverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.