Sverige har de senaste decennierna gått mot att bli ett alltmer mångkulturellt samhälle, något som också märks i skolan. Och det särskilt på religionslektionerna, menar Gävleforskaren Peder Thalén. Det här skapar både utmaningar och möjligheter.
–Det är inte dåligt i sig men det kan skapa situationer som kan bli svåra för lärare att hantera och då kan de behöva vägledning, säger han.
Känsligt ämne
I boken tas ett exempel upp där en lärare formulerat en uppgift där hon inte tog för givet att ett liv efter döden fanns. Det skapade starka reaktioner hos troende elever i klassen.
David Carlsson har jobbat i elva år som reliogionslärare i Gävle och har nu gått över till att forska på lärarutbildningen. Han tror också att en sådan här bok, som är den första i sitt slag, kan komma till god nytta.
–Det är inte lätt att vara lärare idag. Det kan vara känsligt att prata om religion och man vill ju att alla elever ska känna sig trygga, säger han.