Region Gävleborg diskriminerade döv person – hade vårdkontakt med sambon istället

Publicerad

En hälsocentral skulle boka ett besök för en person med hörselskada. Istället för att kontakta personen i fråga ringdes istället sambon upp som reagerade. 

Händelsen ska ha inträffat i oktober förra året där en person har skickat in ett klagomål om diskriminering i samband med sin funktionsnedsättning till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

”Personalen där känner till mig sedan innan och känner till att jag är vuxendöv. De körde över mig totalt och pratar över huvudet på mig, med ursäkten att det är för jobbigt för dem”, skriver personen själv i sitt klagomål.

Diskrimineringsmannens beslut

Efter att ha granskat ärendet har DO slagit fast att regionen har överträtt det diskrimineringsförbud som finns i lagen. Den säger bland annat att ingen ska missgynnas eller behandlas sämre än någon annan på grund av en funktionsnedsättning.

”De väljer att diskriminera och trycka ner mig, genom att ringa (sambon) som om jag själv inte förstod tillräckligt. Jag kan mycket väl prata för mig själv”, fortsätter klagomålet till DO.

Regionen svarar

I ett yttrande skriver regionen att de inte anser att personen har blivit diskriminerad med beklagar det som har hänt. Personalen kände till att personen var döv och det fanns information om att kontakt önskades visa sms eller epost. Denna information missades vid telefonsamtalet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.