När coronaviruset bröt ut gjordes en riskbedömning hos Hudiksvalls kommunledningen eftersom man såg att gruppen äldre var utsatta. Leva Livet med Jannie Pevik i spetsen fick då i uppdrag av social och omsorgsförvaltningen att sätta igång med telefontjänsten. Dels för hålla kontakt med de äldre som brukar komma till kommunens fyra träffpunkter: Hela Livet Hudiksvall, Forsa, Iggesund och Delsbo. Men framförallt för att nå ut till människor som är isolerade i sina hem.
– Det finns ett starkt behov av att ha den här mänskliga kontakten, säger Jannie Pevik, chef Hela Livet, Hudiksvalls kommun.
Stort behov
Via hemtjänstpersonalen har man skickat ut brev till 1200 personer där de fått ett erbjudande att bli uppringd av telefontjänsten.
Från Hela Livet-verksamheten i Hudiksvalls kommun är de cirka sex personer som dagligen ringer till personer. Telefontjänsten har 120-130 avtal med äldre som vill bli uppringa. Det blir cirka 150 samtal i veckan.
– Många äldre känner sig oroliga. De vet väl inte hur det ska bli. Då försöker man komma med lite positiva tankar, berättar Anna-Maria Johansson, telefontjänsten i Hudiksvall.
Mindfulness med seniorer
Jannie Pevik har kurser i mindfulness för seniorer. Mindfulness används för att lättare hantera stress, oro och nedstämdhet. En av deltagarna är 87-åriga Ulla Blennå.
– När vi inte längre kunde träffas fysiskt så känns det väldigt skönt att ha telefonmöten istället. Det är bra, berättar Ulla Blennå.