SOS Alarm får nu kritik för att inte ha följt rutinerna som gäller vid telefonsamtal för att kunna prioritera vårdfall. Foto: Fredrik Sandberg,TT

Hjärtsjuk fick vänta på ambulans i en timme

Uppdaterad
Publicerad

SOS Alarm hanterade inte en situation med ambulansbrist på ett bra sätt, vilket gjorde att en kvinna tvingades vänta på ambulans i totalt en timme.

Den hjärtsjuka kvinnans dotter larmade SOS för att mamman hade andningssvårigheter. Mamman tilldelades då en ambulans med prio 2, vilket är fall som är akuta men inte livshotande.

Uppdraget avbröts

Uppdraget avbröts av ett annat ärende, ettt prio 1-larm, eftersom det inte fanns någon annan ambulans tillgänglig, och dottern fick ringa tillbaka till SOS efter 40 minuter för att ta reda på var ambulansen tagit vägen.

Mammans läge hade då försämrats och hon bedömdes vara ett prio 1-fall. En ny ambulans skickades till sist och kom fram till den hjärtsjuka kvinnan omkring tjugo minuter efter det andra samtalet.

Avled dagen efter

Kvinnans dotter anmälde fallet till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, och skriver i sin anmälan att mamman dog ett dygn senare.

IVO kritiserar nu SOS för att inte ha hanterat ambulansbristen. IVO menar att prioriteringen av fallet försvårades av att larmoperatören inte pratade direkt med patienten för att på så sätt kunna bilda sig en uppfattning om patientens tillstånd.

IVO kritiserar också SOS för att rutinen kring uppföljande telefonsamtal inte följdes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.