– Vi har sett fall av olaga cabotage, säger Ingvar Schön, trafikpolis vid Region mitt och fortsätter.
– I tisdags hade vi en förare som hade kört 16-17 turer på två veckor, det är på tok för mycket.
Hur har det annars sett ut på vägarna?
– När det kommer till hastigheterna ser det hyfsat ut och likaså kör- och vilotider. Det är någon minut här och där och det kan jag acceptera.
Liknande kontroller som genomfört i Gävle har också skett i andra delar av Sverige och i Europa. Det är en del av det stora förebyggande arbetet med trafiksäkerhet, men alltså också att komma åt företag och förare som struntar i att följa reglerna.
”Mer kontroller behövs”
Det råder dock ingen tvekan om att kontrollerna behövs.
– Jag tycker det är jättebra att polisen gör kontroller, men det behövs nog göras oftare och inte bara koncentrerat på en vecka som nu, säger yrkeschauffören Rickard Fogel.
– Det finns de som fuskar, både om man ser till kör- och vilotider och de internationella reglerna. Vi har blivit färre trafikpoliser över hela landet under många år. Det blir svårt för oss att hinna med, men det behövs fler kontroller, säger Ingvar Schön.