Se ett längre inslag om vägen i Lillhamra genom att klicka på länken.
Tung trafik dundrar förbi längs E45. Väg 717 är 400 meter lång och leder in till byn Lillhamra som ligger i den allra västligaste delen av Ljusdals kommun, i landskapet Dalarna i Gävleborgs län. För närvarande bor sju personer permanent i byn, resten består av ett dussintal fritidsboenden.
Trafikverket vill inte längre ha väg 717 och har trots flera år av överklaganden från boende och företagare nu fått rätt av regeringen att lämna över ansvaret för vägen till invånarna.
– Man blir lite ledsen, hela Sverige ska leva säger de, då måste väl också vi sju få leva här, säger Zinita Ritzén.
Hållplats för tåg
Lillhamra befolkades tack vara inlandsbanan, och fortfarande stannar rälsbussen på sina dagliga turer mellan Östersund och Mora. Ett skäl till att vägen ska vara kvar, anser Leif Ritzén, som bor i Lillhamra.
– Vägen har stor betydelse för oss som bor här, men i och med att den är en anslutningsväg till hållplatsen på inlandsbanan så är det mycket folk som kommer från byarna omkring, särskilt på sommaren, och tar tåget till Orsa och handlar, säger Leif Ritzén.
Allmänheten ska ha nytta
Att tåget stannar räcker inte, hävdar Trafikverket. Juristen Anders Stoor är tveksam till att väg 717 någonsin har uppfyllt kraven för att få vara allmän.
– Det som har betydelse för om en väg ska vara allmän eller enskild är om den har betydelse för en större allmänhet, eller har vägen bara betydelse för enskilda intressen, fastighetsägare längs vägen, kanske en stor industri eller liknande. De statliga vägarna ska ha betydelse för de allmänna kommunikationerna, säger Anders Stoor, jurist på Trafikverket.