Riksdagsledamoten Sara Heikkinen Breitholtz (S) från Kungsbacka blev inspirerad när hon såg det virala klippet på räddningsstråket. Foto: Räddningstjänsten/Privat

Efter trafikanternas insats: Nu vill Breitholtz göra räddningsstråk till lag

Uppdaterad
Publicerad

Vid en olycka i augusti agerade trafikanterna på E6 i höjd med Fjärås föredömligt när de skingrade på sig för räddningsfordonen. Händelsen inspirerade riksdagsledamoten Sara Heikkinen Breitholtz (S) som i en ny motion vill att sådant här agerande blir lag.

– Ofta handlar problemet om att människor inte visar tillräcklig respekt och försiktighet när det kommer utryckningsfordon på våra vägar. Ibland när jag själv kör bil märker jag att folk inte flyttar sig för exempelvis brandbilar, säger Sara Heikkinen Breitholtz (S), som tillträdde sin post i januari.

Skrevs in i tysk lag

Det klipp som räddningstjänsten filmade från E6 blev viralt. Det blev också inspiration till en ny motion, författad av Sara Heikkinen Breitholtz.

– Det är dags att reglerna i Sveriges ändras och att det blir lag på att bilisterna skapar räddningsstråk, så att räddningstjänst kan ta sig fram till olycksplatser snabbare, säger Sara Heikkinen Breitholtz (S).

I sin motion lyfter hon fram att det i flera centraleuropeiska länder redan är ett lagkrav att bilister ska bilda fri väg för räddningstjänst, polis och ambulans när olyckor har skett på motorvägar. Bakgrunden är ett lagförslag som en tysk polisman på eget initiativ skrev år 1963 och som blev lag i Västtyskland 1970. Därefter har idén om ”Rettungsgasse” spridits.

– Bryter man mot det här i Tyskland kan det bli böter på uppemot 3 000 kronor, eller en månads fängelse vid grova förseelser, säger Sara Heikkinen Breitholtz (S).

Ser inga risker

I Trafikförordningens 2:a kapitel 5§ första punkt står att “en trafikant ska lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning”. Sara Heikkinen Breitholtz (S) tycker nu att regeringen borde se över möjligheten att ändra till en liknande text som finns i tysk lagtext.

Ser du inga risker med det här?

– Nej. Det handlar inte om att vi på 30-vägar ska köra ner i diket. Det ska vara på större vägar där bilar redan sänkt hastigheten eller står i kö på grund av en olycka. Istället för att inte göra någonting kan man bara svänga lite åt sidan för att släppa fram utryckande fordon, förklarar Sara Heikkinen Breitholtz (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.