Foto: SVT / Tema

En djurbro över E6

Uppdaterad
Publicerad

Vid ett naturreservat utanför Kungsbacka har flera olyckor skett i samband med viltdjur som försöker ta sig över E6:an. Trafikverket har börjat bygga en bro för djuren, en så kallad ekodukt så att djuren kan ta sig över på ett säkert sätt vilket också bedöms minska viltolyckor.

Efter sommaren drog arbetet igång. Då togs de första spadtagen för att bygga den nya ekodukten i Kungsbacka.

Kristin Balot är projektledare vid Trafikverket. Tillsammans med sin kollega Mats Lindqvist har de under de senaste fyra åren förberett för bygget. Arbetet har bland annat inneburit att studera närmiljön där ekodukten ska byggas.

– Vi har satsat på att efterlikna området helmiljöer med torrängsmiljöer och ljung för att det ska bli en intressant och varierad biotop för stora och små djur, säger Mats Lindqvist som är miljöspecialist vid Trafikverket.

Bland annat ska stenrös för ormarna och ödlorna fixas och buskar som ska passa hasselmus och bihotell för de minsta insekterna ska placeras ut på ekodukten. Med bron hoppas Trafikverket att antalet viltolyckor ska minska.

Byggs på en existerande väg

I projektet har Trafikverket tittat på liknande projekt som har gjorts i bland annat Kanada och Norge som ligger i framkant vad gäller ekodukter. I Sverige finns bara ett enstaka ekodukter, och då byggs de oftast i samband med nya vägar. Det som gör ekodukten i Kungsbacka unik, är att man bygger den på en redan existerande väg.

– Det är inte normalt att man bygger på det sättet, säger Kristin Balot och fortsätter:

– Men det som också är unikt med det här arbetet är att vi har lagt ner mycket tid på arbetsmetodiken för att hitta det bästa läget för den här bron, och den metodiken kommer vi få nytta av i andra projekt.

”Även bra för människor”

Sammanlagt kommer bygget att kosta ungefär 85 miljoner kronor, men det tycker Kristin Balot att det är värt för att bygga ekodukten.

– En ekodukt är inte bara till nytta bara för djuren utan även för människorna. Ekodukterna skapar en biologisk mångfald genom att djuren kan ta sig över och växter och fröer kan sprida sig, vilket är till nytta för framtiden. Vägsystemet i sig är en barriär, och det är viktigt att vi öppnar upp barriärerna, och då får det kosta. Men om vi i framtiden kan använda den här metodiken så kommer det bli billigare i framtiden.

”Det här blir ett pilotprojekt”

När ekodukten står klar sommaren 2018 kommer ett uppföljningsarbete att börja.

– Vi kommer att undersöka hur viltolyckorna utvecklar sig på vägsystemet, och så kommer vi att titta på att utformningen av vegetationen på ekodukten blir som vi tänkt oss, säger Mats Lindqvist.

Ekodukter, är det något vi kommer att se mer av i framtiden?

– Jag tror det. Jag tror att det kommer bli ett pilotprojekt som visar att det går att bygga ekodukter vid befintliga vägar, och inte bara nya vägar, säger Kristin Balot.

En ekodukt är en bro avsedd för djur så att de ska kunna ta sig över bland annat stora motorvägar på ett säkert sätt. I Sverige finns bara ett fåtal ekodukter, bland annat i Uddevalla, Lilla Edet och Trollhättan.

Ekodukten i Kungsbacka ska bli 64 meter lång och 32 meter bred. Den förväntas stå klar sommaren 2018.

Så påverkas trafiken:

Mellan 15 augusti och 29 september, samt februari och maj 2017 kommer E6:an periodvis under tio minuter att stängas av för sprängningar och hastigheten kommer att sänkas till 70 kilometer i timmen.

– Det kommer gå lite trögare än normalt. Ungefär som det gör i normala fall under mornar och eftermiddagar, säger Kristin Balot.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ekodukten i Sandsjöbacka

Mer i ämnet