Hundratals anmälningar mot Bolagsupplysningen

Uppdaterad
Publicerad

Bara i år har polisen i Halland tagit emot ett trettiotal anmälningar mot Bolagsupplysningen för att de ska skickat ut bluffakturor.

Jarl Gustafsson från Halmstad jobbar som konsult mot möbel- och sjukvårdsindustrin. I höstas fick han, liksom många andra företagare, en blankett skickad till sig. På grund av logotypen och hur blanketten var utformad uppfattade han det som om utskicket kom från en myndighet.

Bolagsupplysning bakom faktura

Han skrev under och skickade in. Men blanketten kom inte från någon myndighet, utan från företaget Bolagsupplysningen och var för en tjänst för ett företagsregister på nätet som kostade pengar. Några månader senare damp fakturan ned på nära 5 000 kronor. Jarl Gustafsson polisanmälde och bestred fakturan.

Bolagsupplysningen

– Det är ett jädra skit, för det förstör, får folk att känna sig nervösa och tar massor med tid, säger han.

Ett trettiotal anmälningar

Jarl Gustafsson är långt i från ensam om att känna sig lurad. Polisen i Halland har i år fått in i ett trettiotal anmälningar mot Bolagsupplysningen. Svensk handel har skrivit upp bolaget på sin varningslista, där det varnas för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande. Enligt Svensk Handel är Bolagsupplysningen i särklass just nu – vad gäller klagomål.

Bolagsupplysningen avvisar kritiken

På Bolagsupplysningen, som är ett företag registrerat i Estland, menar man att det inte handlar om något bedrägeri utan att det framgår av utskicket att det är ett erbjudande som kostar pengar. På hemsidan finns inga ansvariga. Kundtjänsten hänvisar vi till en person som kallas Ingrid.

– Det är ingen bluff. Tjänsten finns. Avtalen har vi skickat. I informationen står det vad det innehåller, säger Ingrid Ilsjan, chef på Bolagsupplysningen.

Men efter alla klagomål meddelar Bolagsupplysningen att blanketten ska vara tydligare i framtiden. I dag står det endast finstilt att det handlar om ett erbjudande som kostar pengar. Ordet ”erbjudande” ska, enligt bolaget, stå med större typsnitt och i fet stil.

Anser sig lurad

I efterhand inser Jarl Gustafsson att han borde läst utskicket mer noggrant, men han håller ändå fast vid sin ståndpunkt om Bolagsupplysningen.

– Jag anser att jag blev lurad och därför bestrider jag fakturan, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bolagsupplysningen

Mer i ämnet