Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Elever på Aranäsgymnasiet bjuder på VR-upplevelser filmade med 360-graders kamera. Se filmerna och ta del av elevernas upplevelser i klippet. Foto: SVT/Privat

Elever i Kungsbacka redovisar sina projektarbeten i den virtuella världen

Uppdaterad
Publicerad

I Kungsbacka har gymnasieelever hittat ett modernare sätt att redovisa sina projektarbeten. Med hjälp av VR-glasögon kan de visa upp olika lärofilmer de sammanställt på temat hållbarhet.

– Man kommer liksom in i en egen värld, säger gymnasieeleven Emilia Grahn.

En skolklass på naturvetarprogrammet på Aranäsgymnasiet skippar Word-dokumenten när det är dags att visa upp sina olika hållbarhetsprojekt. Eleverna är indelade i olika projektgrupper. I avloppsgruppen visar Rasmus Persson upp en VR-film där man får följa med till ett vattenreningsverk. Tack vare en 360-graderskamera kan skolkamraten Natanael Persson uppelva redovisningen som om han själv var på plats.

Utbyte med gymnasium i Tanzania

– Vi har hållit på med de här ett bra tag nu och det har varit väldigt kul, säger gymnasieeleven Rasmus Persson.

Dessutom har skolklassen ett samarbete med ett internationellt gymnasium i Tanzania för att, via VR-filmer från vänklassen, få se hur landet arbetar med hållbarhet där.

I klippet får du höra mer om detta och även se hur mjölkproduktion går till på en svensk bondgård via en VR-film.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.