Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Här stängs eleverna av – om de kastar snöboll Foto: SVT

Här stängs eleverna av – om de kastar snöboll

Uppdaterad
Publicerad

Nu kommer elever som kastar snöboll på Örnaskolan i Hylte straffas med att stängas av från skolan i fem dagar. Beslutet kommer som en reaktion på att eleverna inte respekterar de regler som finns.

Själva förbudet mot snöbollskastning på Örnaskolan är inte nytt, men eftersom många elever struntar i det meddelar nu skolan att de elever som kastar snöboll mot personer eller byggnader, kommer stängas av i fem dagar.

– Den stora anledningen är att eleverna inte lyssnar när vi säger åt dem att de inte får kasta. De kastar mot dörrar, fönster och andra elever och personal, säger Gunnel Fabricius, lärare på skolan och fackligt ombud för lärarnas riksförbund.

Skador har inträffat

En annan anledning är att elever faktiskt har skadats ordentligt av snö- och isbollar. En elev som satt vid ett öppet fönster på andra våning har fått en isboll i ansiktet, varför eleven behövde föras till vårdcentralen för att sys. Tyra Gunnarsson går i klass 7A på Örnaskolan. Hon tycker att ett totalförbud är dumt och vill att skolan istället ska jobba för att minska risken för skador. När det kommer till avstängningen kan hon förstå tanken bakom, men köper den inte helt och hållet.

– Det är lite överdrivet. Fem dagar är ganska länge – det är en hel skolvecka. Det kanske beror på hur allvarligt det är. Om man bara råkar träffa, för att man kastar framåt och någon kommer i vägen... Då är det lite överdrivet med fem dagar, då skulle det kanske räcka med någon dag eller så, säger hon.

SVT rapporterade · Ska snöbollskastning ge avstängning?

Tack för era åsikter. Den här chatten är nu stängd!
06.54
Bra att de tar tag i problemet.
06.55
Ja det är rätt. Speciellt när elever blir skadade eller att det sker så frekvent att varken lärare eller elever känner sig säkra, ens inomhus.
Men straffet kan ses som en ledighet av eleverna, så kanske kvarsittning efter skoltid hade varit ett komplement samt mer påbackning till föräldrarna så dom tar sitt ansvar.
07.09
Mycket bra! Äntligen nån som slutar dalta och tar i med hårdhandskarna.
07.09
Vad är det som händer? Barn har i alla tider kastat snöboll. Blir de så ömtåliga av allt spelande inomhus? Kanske dags att tänka om, och låta barnen leka lite. Vi som är äldre tog ju en enorm skada, genom snöbollskastning, vi har byggt Sverige.
07.09
Äntligen får skolledningen tummen ur. Ska det verkligen behöva gå så långt att elever blir skadade innan det blir konsekvenser för de elever som inte sköter sig.
07.27
Bra agerat från skolan, men bättre vore väl kvarsittning..... eller finns inte det kvar?
07.27
Bra beslut. Eftersom inget annat verka fungera så tror jag detta är ett bra sätt att komma åt eleverna. Snöbollskastning i sig har säkert inte varit något problem innan. Men det kastats inomhus, in genom öppna fönster, på de yngre barnen i förskoleklass som ska passera för att gå till matsalen, då har det gått för långt.
07.31
Absurt. Skolplikt i Sverige. Mobbar du blir du kvar, kastar du snöboll stängs du av. Läs igen och förstå hur orimligt det är. Problemen behöver mötas på annat sätt.
09.11
Djävla dumheter att förbjuda snöbolls kastning vilka barn har inte kastat snöbollar efter lärare och vaktmästare ingår ju i friheten att ha snöbollskrig. PL
09.12
Ambivalenta känslor inför beslutet. Elevernas säkerhet måste komma i första hand - oavsett hur hård tidigare generationer må ha varit - och sett utifrån det är avstångning nog rätt väg att gå eftersom det inte handlar om att straffa så mycket som att skydda. Problemet är att min erfarenhet säger mig att de som ändå inte följer reglerna struntar i om de är i skolan eller ej. Dessutom blir det en bedömningsfråga: ska de bara stänga av dem som har tagits på bar gärning av personal, eller räcker det med andra elevers utsagor? Och, som det har påpekats tidigare, varför kan man inte göra samma sak med mobbare? Frågan är hur man kommer åt de här eleverna som tror att de är skolans kungar och kan göra vad de vill utan konsekvenser. Den bästa vägen, den långa behandlingens väg, tar helt enkelt för lång tid.
09.12
Inför uppförande och ordningsbetyg i skolan och det är föräldrarnas ansvar att lära barn rätt o fel men om det inte hjälper så måste något göras och ett förbud är ett förbud. Sätt upp ett plank
där man kan öva kast med liten boll
09.12
Hur gör man eleverna positiva till utbildning? Tror ni elever blir positiva till studier av att straffas för sina motoriska rörelser som är en del i deras hjärnas utveckling.
1. Ge dem möjlighet att använda sina motoriska intressen som dyker upp spontant, men begränsa dem till en speciell plats. Förbjud inte helt och straffa inte.
09.12
Absolut. Regler är till för att följas.
09.12
RM, jag vart mobbad rätt rejält under 7 års tid. Snöbollar var min värsta fiende då jag fick dem rakt i ögonen. Dom bara skrattade, tror du att detta är ett normalt beteende? Att skada människor som redan är rädda. Nej snöbollskastning är inte ett busstreck. Det måste få ett slut på all form av mobbning. Jag vart ner tryckt i snön så jag inte kunde andas.
Jag har blivit traumatiserad och har antagligen post traumatisk stressreaktion. Plus dålig självkänsla. Detta är ett resultat av mobbning och då menar jag definitionen av mobbning är just bli ner tryckt i snön, kasta snöboll i ansikte, slag, sparkar, fysiskt mobbning men även psykisk mobbning. Allt ska ta på allvar. Och männiksor undrar varför det blir skolskjutningar i USA. Deras vapenlagar plus mobbning skapar detta. Allt måste få ett slut, vart tog ödmjukheten vägen samt omtänksamheten?

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer