Foto: TT

Havs- och vattenmyndigheten: Förbud eller aktiv utfasning av tvåtaktsmotorer

Uppdaterad
Publicerad

Gamla båtmotorer som är miljöbovar måste bort. Det framgår i ett nytt åtgärdsprogram från Havs- och vattenmyndigheten.

– Satsa på en skrotningspremie, föreslår Mats Eriksson, vd i båtbranschens riksförbund, Sweboat.

Omkring 100 000 gamla tvåtaktsmotorer uppskattas finnas på fritidsbåtar runt om i landet. Många är slitstarka trotjänare som hängt med i årtionden. Men förbränningen av bränsle är dålig. Cirka en fjärdedel av bensinen går rakt ut i vattenmiljön, tillsammans med avgaserna.

Nu kräver Havs- och vattenmyndigheten (Hav) i sitt nya program för havsmiljön ”ett förbud eller aktiv utfasning av tvåtaktsmotorer med förgasare”.

Kusten och klimatet

Programmet innehåller uppdrag till olika myndigheter att göra saker, som sedan kan påverka allmänhet eller företag. Just båtmotorerna är det Transportstyrelsen som ansvarar för.

”Undvik direkförbud”

De flesta tvåtaktare som finns kvar sitter på små båtar, som i många fall körs korta sträckor varje år, enligt Sweboat som vill undvika ett direkt förbud.

– Inför en skrotningspremie under begränsad tid, som hjälp på traven. Då kan branschen ombesörja skrotningen, så att man vet att motorerna kommer bort från marknaden.

Båtbottenfärger utreds också

En annan ny punkt i åtgärdsprogrammet handlar om miljöfarliga båtbottenfärger med biocider, som bedöms göra särskilt stor skada i Östersjöns saltfattiga vatten. Färgerna ger utsläpp av koppar och zink.

Här vill Havs- och vattenmyndigheten att det utreds om man ska införa ett förbud mot försäljning av dessa färger till båtar som hör hemma i Östersjön.

I klippet berättar forskaren Anna-Lisa Wrange om småbåtars miljöpåverkan:

Fakta: Tvåtaktsmotorer

  • Tvåtaktsmotorer med förgasare slutade tillverkas 2007, enligt Sweboat (båtbranschens riksförbund).
  • De förbränner bara cirka 75 procent av bränslet. Resten går ut i vattenmiljön.
  • Det är Transportstyrelsen som får i uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten (Hav) att se över hur man ska få bort tvåtaktarna, med ”förbud eller aktiv utfasning”.
  • Undantag kan eventuellt göras för fritidsbåtar med kulturhistoriskt värde. Hav ger exemplet att det skulle kunna gälla om både båten och motorn är minst 50 år gamla.
  • Tvåtaktsmotorer utan förgasare berörs inte.
  • På längre sikt vill Havs- och vattenmyndigheten också se krav på avgasrening på nya fritidsbåtar, med moderna motorer.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten, Sweboat

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kusten och klimatet

Mer i ämnet