Musiken är Johans medicin

Uppdaterad
Publicerad

Johan Nilsson från Laholm fick en tuff start i livet, vilket kulminerade i psykisk ohälsa under tiden på särskolegymnasiet. Men nu har han hittat rätt. Räddningen kom genom musiken.

Med munspelet i hand spelar och dansar Johan Nilsson på Laholms gator. I dag är han trygg i sig själv, men så har det inte alltid varit.

Johan föddes med en lättare funktionsnedsättning och tillbringade de första fyra åren i livet på ett barnhem i Bulgarien. I Sverige fick han börja på särskola, och kände sig avskärmad från det övriga samhället. Framtiden kändes hopplös. Det påverkade honom till den grad att blev tvungen att söka psykiatrisk vård. 

Fokus på musiken

Vändningen kom när han träffade personer med en helt annan syn på utbildning, på Valjevikens folkhögskola. Där står individen och musik i centrum.

– Jag föll pladask när jag såg musikrummet, gitarrerna, scenen och personalen på skolan. De fokuserar på eleven, och inte på utredningar och det som har varit. De lever här och nu. Det var häftigt, säger Johan Nilsson.

Istället för inlärning på traditionellt vis skrev studenterna låtar om till exempel Sveriges historia. Med musikens hjälp blev skolarbetet mycket enklare.

– Musik är ett underskattat hjälpmedel i dag i samhället. Många politiker och många inom skolan tror inte att musik har någon större betydelse för människor, men det har den.

Drömmer om en skolreform

Johan Nilsson tror att skolan i allmänhet kan dra nytta av de metoder som används på Valjevikens folkhögskola. En dröm är att driva igenom en skolreform där musik används för att underlätta inlärningen i skolan.

– Jag hoppas att politiker och tjänstemän som lyssnar på det här vill ha mina idéer, det är bara att höra av sig, avslutar Johan Nilsson.

Läs också: Forskare vill se utvecklad undervisning

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

När skolan inte fungerar

Mer i ämnet