Fem månaders väntetid för skuldrådgivning

Uppdaterad
Publicerad

Hallandskommunerna har för lite budget- och skuldrådgivning, enligt Konsumentverket.

Och skillnaderna är stora mellan Hallandskommunerna. I Kungsbacka är väntiden två veckor i Hylte flera månader.

– Kombinationen att erbjuda lite budget- och skuldrådgivning och att ha en hög andel skuldsatt är olycklig, Att sedan ha en väntetid på fem månader. Det kan ju hända väldigt mycket på den tiden och skulden kan öka, säger Helena Olofsson på Konsumentverket.

Allt fler svenskar har så svårt att klara ekonomin att man ansöker om skuldsanering hos kronofogden. Hylte är den Hallandskommun med stösrt andel invånare med skulder hos fogden.

Trots det är det idag fem månaders väntan för att få komma till kommunens budget och skuldrådgivare och det är långt ifrån konsumentverkets egna rekommendationer på en månad.

På Hylte kommun förklarar man den långa väntetiden med att man haft ett stort tryck på socialtjänsten senaste året och då går ärenden med våldsutsatta kvinnor och perosner medmissbruksproblem då får gå före.

– När den ligger ihop med frågor som kan vara mer akuta är det budget och skuldrådgivningen som prioriteras ner, säger Christer Grähs på Hylte kommun.

Ansvarig nämnd har skjutit till mer resurser å en extra tjänst ska möta det ökade trycket på  socialtjänsen I höst hoppas du kunna ha kortat väntetiden

Att man som i Hylte prioriterar annat framför rådgivningen känner konsumentverket igen på andra ställen.

Visserligen är väntetiderna betydligt kortare i andra Hallandskommuner men konusmentverket är kritisk till att man inte satsar mer på stödet. För Halland ger mindre rådgivning totalt sett jämfört med riket i stort.

– Budget och skuldrådgivare har ju också en viktig funktion innan människor hamnar där, säger Helena Olofsson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.