Foto: TT/LRF

LRF startade stödtelefon för torkdrabbade bönder

Uppdaterad
Publicerad

I slutet av juli startade LRF Halland en torktelefon för att hjälpa medlemmar som drabbats av torkan. Två veckor senare har det visserligen börjat regna, men inte heller innan dess var trycket på telefontjänsten speciellt högt.

– En del ringde när informations-sms:et kom ut, och kollade läget. Men vi har inte varit nedringda. Samtalen har avtagit och nu när det har regnat är det nog helt tyst, säger Birgit Jönsson på LRF i Halland, som fram tills nyligen tagit emot samtalen som kommit till torktelefonen.

Bra att prata

Telefontjänsten är ett sorts omsorgsstöd dit medlemmar kan ringa för att få hjälp med sin foderaffär, om de själva inte orkar ta tag i situationen. Och trots att det inte inkommit jättemånga samtal menar Birgit Jönsson att initiativet är viktigt.

– Det som har varit positivt är att många har tyckt att det varit skönt att ha någon att prata med. Det är viktigt att hålla ihop och hjälpas åt hela vägen och alla är drabbade mer eller mindre, säger hon.

Kan bli ensamma

Hon har inte upplevt att de som ringt har haft någon panik över situationen men är samtidigt orolig för att de som mår allra sämst kanske inte ringer.

– De som ringer är de som känner behovet att prata och som orkar ta tag i det. Omsorgsgrupperna och de lokala medlemmarna får försöka hålla ögonen på de andra så de inte blir sittande ensamma. Vi har en ambition att alla ska ta sig så helskinnade genom det här som möjligt, säger Birgit Jönsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.