Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Läraren Martin Nilsson från Halmstad slog ett världsrekord i minne. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Martin tänker minnas sig till en pallplats

Uppdaterad
Publicerad

Trots att han sedan tidigare har ett världsrekord att luta sig mot vill Martin Nilsson från Halmstad fortsätta tävla med sitt mästarminne. I helgen deltar han både i SM och EM i Lund. Siktet är inställt på pallplats i minst ett av mästerskapen.

– Det känns rätt så avslappnat, då jag egentligen redan har nått mitt stora mål med världsrekordet. Det känns snarare roligt än pressat, säger Martin Nilsson till SVT Nyheter Halland.

Helgens upplägg skiljer sig dock från den typ av minnestävling Martin senast deltog i. Då gällde det att hålla koll på tusentals decimaler av talet pi och deras ordningsföljd. Den här gången handlar det bara om att memorera färska uppgifter.

– Det kan vara slumpmässiga namn, siffror, kortlekar, binära tal eller ord som presenteras för en. Man kan förbereda sig på själva systemet men inte på vad exakt som kommer visas, förklarar Martin Nilsson som till vardags är lärare på Katedralskolan i Lund.

Slåss om guldet

Målet är att komma ihåg och skriva ner så många uppgifter som möjligt. Martin hoppas på att exempelvis kunna minnas 2500 binära tal på en halvtimme. Det kan jämföras med världsrekordet som ligger på 6000 och innehas av en mongol.

– SM-guldet kommer jag vara med och slåss om. Minst en pallplats, annars blir jag besviken. I EM blir det tuffare. Där hoppas jag vara bland de tio bästa, säger Martin.

Ett tiotal nationer och lika många svenskar är med i helgens tävlingar i Lund.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer