– Det började måndagen efter Black Friday, sen har det bara rullat på. De beräknar att det ska bli åtskilligt mycket mer och det märks, säger Lotta Fäger, postansvarig på butiken.
Allt fler väljer att handla sina julklappar på nätet. Enligt logistikföretaget Postnords undersökning hade hälften av alla julklappsinköp fram till den 5 december gjorts på nätet.
Totalt hade svenska konsumenter då handlat julklappar på nätet för 3,5 miljarder kronor.
Fler paket än tidigare år
Enligt Postnords undersökning kommer julhandeln på nätet i Norden sannolikt slå rekord i år. Något som även butiken i Oskarström märker av.
– Det har ökat. Förra året behövde vi inte riktigt ha så många vagnar i lunchrummet och vi hade inte den framför toaletten heller, då klarade det sig. Men det har blivit mer, alla har kommit på att det är jättesmidigt med nätet, säger Lotta Fäger.
Många paketen ligger kvar
Utöver att det är fler paket än vanligt för butiken att hantera berättar Lotta Fäger att många inte hämtar upp sina paket direkt. Något som skapar platsbrist för butiken.
– Det är väldigt vanligt, det brukar ta ett tag. Har de då beställt mycket paket så låter de paketen ligga så de kan komma och hämta allt på en enda gång. Om det är stora paket så hade det varit helt suveränt om de kommit samma dag, för då får vi lite mer utrymme på hyllorna, säger Lotta Fäger.