Josef Bigun, professor i signalanalys vid Högskolan i Halmstad, föreläser om hur man kan hindra kapningar av lastbilar. Foto: Högskolan i Halmstad / Tomas Oneborg/SvD/TT

Professorn i Halmstad: Så kan lastbilsattacker hindras

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagskvällen föreläste Josef Bigun, professor i signalanalys på Högskolan i Halmstad, bland annat om hur man med intelligenta kameror kan förebygga kapningar av lastbilar. Och detta med vårens terrordåd i Stockholm färskt i minnet.

Josef Bigun har under de senaste åren fokuserat sin forskning till biometrisk signalanalys. Det handlar om hur man kan använda bild- och ljudinformation för att säkerställa identiteten hos en människa.

När han föreläste på Stadsbiblioteket i Halmstad under torsdagskvällen, pratade han bland annat om övervakning och identifiering med hjälp av bland annat intelligenta kameror och mönsterigenkänning.

”Manad att berätta om tekniker”

I en krönika publicerad på högskolans hemsida skriver han: ”Efter terrordådet i Stockholm kände jag mig som forskare manad att berätta om tekniker som är relevanta för att hindra liknande lastbilsattacker”.

Josef Bigun berättar om hur fordon rent tekniskt kan förbättras för att säkerställa att de körs av rätt förare. Han menar att till exempel intelligenta kameror kan utlösa larm hos åkeriföretag eller polis, något som skulle kunna hindra fordon att startas vid en kapning.

Återstår forskning

”Den bakomliggande tekniken kan identifiera människor genom kontinuerlig biometrisk igenkänning och automatiskt eller delvis automatiskt observera vad de gör i fordonet vid behov”, skriver han i sin krönika.

De biometriska avläsarna skulle bland annat kunna känna igen läpprörelse, ögonblinkning och huvudrörelse i kombination med ljud. Han menar dock att det återstår en del forskning med hänsyn till tillförlitlighet och för att motverka oönskade bieffekter.

Reagerar efter terrordåden

Josef Bigun skriver att efter det senaste årets attacker i Stockholm, London, Berlin och Nice, så måste samhället bestämma sig för hur man ska svara mot dessa händelser. Han vill att forskare och fordonstillverkare samarbetar mer för att möjliggöra identifiering i och kring fordon.

”Mitt förslag är att vi ökar vår kunskap och kompetens snabbare än de som planerar att skada oss. Vi måste utveckla bättre utrustade fordon och bygga en hållbar infrastruktur för ett säkrare samhälle”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.