– Det är klart att det är tråkigt att det tar längre tid än vi hade hoppats på, säger Karl Lundgren, högste chef på teknikförvaltningen i Kungsbacka kommun.
Bron spärrades av för all biltrafik i mitten av maj i samband med ett renoveringsarbete. Stora skador upptäcktes, bland annat visade det sig att flera armeringsjärn inne i betongen gått av.
Trodde anmälan räckte
En totalrenovering fanns inte på kartan så kommunen bestämde sig snabbt för att bron ska rivas sommaren 2020 och vara ersatt sommaren 2021. Den planen har nu visat sig inte bli av.
– Vi hade hoppats på att det skulle räcka med att anmäla vad som skulle göras. Men Länsstyrelsen konstaterade att det även behövs tillstånd för vattenverksamhet från Mark-och miljödomstolen, säger Karl Lundgren, förvaltningschef på Teknik på kommunen.
Brons fundament går ner i Kungsbackaån. Innan åtgärder sätts in måste kommunen få klarhet i vilka regler som gäller. Och att få ett tillstånd kan dröja.
Ny bro år 2022
– Det kan ta mellan 12 och 15 månader. När vi väl får ett tillstånd kommer det innehålla en massa punkter för rivning och byggnad. Och det är svårt att upphandla innan vi har fått något tillstånd, förklarar Karl Lundgren.
Det kan dröja till sommaren 2022 innan bron är riven och ersatt, alltså tre år från nu.
Har avspärrningen för fordonstrafik gjort det rörigt i centrum?
– Det märks inte så mycket som vi trodde att det skulle göra. Mest har kollektivtrafiken påverkats, som får ta en omväg. Samtidigt blir det påfrestningar på andra vägar, svarar Klas Lundgren.
Borgmästarebron kan fortfarande användas av cyklister och fotgängare.