Under helgens föreläsningar träffar studenter både företag och arbetsgivare Foto: Malin Gerdin-KarrelsVisa alla (5)
Visa alla (5)

Så ska studenter och forskare lösa rekryteringsbekymren

Hur kan arbetsgivare och arbetssökande nå varandra lättare? Effektivare rekryteringssystem är temat när kreativa studenter, forskare och företagare möts i helgen under ett 48 timmar långt hackathon.

Det finns både arbetsgivare som söker arbetskraft och arbetssökande som söker jobb ute i samhället. Men ofta når de inte varandra, enligt Staffan Enting, projektledare Högskolan i Halmstad innovation ab.

– Det fungerar inte optimalt. Arbetsförmedlingen behöver bra idéer och där kommer vi in. Det hjälper inte att bara kasta pengar i ett projekt, men kanske en innovativ teknisk lösning. Vi hjälper till med att samla studenter forskare och företag under helgen för att arbeta med olika case, säger han.

Anställningsintervju i virtual reality-miljö

Ungefär 150 personer från olika bakgrunder deltar i Halmstad och Göteborg i helgen. Ett liknande event genomfördes förra året, då med temat hälsolösningar. I år handlar det om att underlätta för Arbetsförmedlingen och rekryteringsbolag.

Vad uppgifterna, eller casen, handlar om fick deltagarna veta på fredagskvällen. Staffan Enting berättar att det exempelvis kan handla om att anställningsintervjuer borde utspelas i en virtual reality-miljö där du söker jobb som en avatar för att minska felaktiga fördomar.  

Tänka utanför boxen

Dagarna inleddes redan på fredagen med föreläsningar och under lördagen och söndagen arbetar mindre grupper med tilldelade uppdrag, eller case. På söndagseftermiddagen presenteras lösningarna där en vinnare utses av en jury.

– Det gäller att tänka utanför boxen. Lösningarna ska underlätta för Arbetsförmedlingen eller rekryteringsbolag. Alla nya idéer i helgen ska vem som helst kunna bygga vidare på. Tanken är inte att låsa in idéerna utan att komma fram till samhällslösningar, säger Staffan Enting.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer