– Jag är så tacksam och extremt glad att det blivit så här på bara en vecka, säger Micke Syd Andersson om HBK-kampanjen som fick oväntat stöd från andra klubbars fans och Per Gessle som hejar på rivalen Halmia. Foto: TT

Samlade in 100.000 – på en vecka

Uppdaterad
Publicerad

Halmstadprofiler med Micke Syd Andersson i spetsen ville föra samman supportrarna till Halmstads BK genom en crowdfunding-kampanj. Nu har målet uppnåtts, bland annat efter bidrag från helt oväntade håll.

– Vi fick den rätta feelingen på projektet, säger Gyllene Tider-trummisen.

Kampanjen går ut på att de som vill stötta HBK bidrar med minst en hundralapp. När insamlingen nu nått 100.000 kronor så ska texten #HBKkompisar tryckas på spelarnas matchtröjor. Målet var tänkt att uppnås före den allsvenska premiären i april. Det hela gick bättre än förväntat och på fredagsförmiddagen var projektet i hamn.

– Jag är så tacksam och extremt glad att det blivit så här på bara en vecka, säger Micke Syd Andersson till SVT Nyheter Halland och fortsätter:

– Vi fick den rätta feelingen på projektet. Att det är en skön grej. Jag märkt det på feedbacken eftersom det inte bara är HBK-fans som valt att gå med i #HBKkompisar.

Hoppas på fler i bandet efter Gessles bidrag

Micke Syd Andersson berättar att han fått flera Djurgårdenfans, AIK:are, Helsingborgssupportrar och lokala företag att vara med i projektet. Förra veckan hörde även Per Gessle, som hejar på HBK:s värsta rival Halmia, av sig för att bidra med en hundralapp.

– Det blev ju en spin-off när du skrev det, så nu hoppas jag att Göran Fritzon och MP i Gyllene hänger på. De hejar också på Halmia, säger Micke Syd Andersson och skrattar.

Läs mer: Micke Syd vill samla HBK-fansen

Nu har ni nått målet, ska ni stänga ner kampanjen eller vad händer?

– Jag hoppas att det fortsätter. Märket på dräkten var ju drömmen och nu har vi nått dit. Nu ska vi kolla vad vi kan göra mer. Det kanske kan bli en skylt på Örjans vall, eller en egen merchandise. Det är ett angenämt problem. Hur som helst ska det gagna de som lägger sin hundralapp, avslutar Micke Syd Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.