Här placerar eleverna på Bosgårdsskolan i Varberg sina mobiltelefoner när lektionerna börjar. I alla fall de flesta. Foto: Bosgårdsskolan

Skola i Varberg har infört mobillådor

Uppdaterad
Publicerad

På Bosgårdsskolan i Varberg lägger eleverna sin mobiltelefon i en låda när de går in i klassrummet. Detta som ett sätt att försöka skapa en bättre studiero under lektionerna.

En av skolorna i Halland som var med i Skolinspektionens granskning om studiero som publicerades på onsdagen är Bosgårdsskolan 4-9 i Varberg.

Efter att inspektionen gjort nedslag under lektioner på skolan, fått in enkätsvar från drygt hundra elever och intervjuat både elever och lärare kunde de identifiera tre utvecklingsområden.

Vill se mer effektiva lärare

Precis som granskningen i sin helhet bekräftade, att det är lärarna och inte eleverna som är nyckeln till studiero, så skrev Skolinspektionen i sitt beslut att Bosgårdsskolans lärare måste vara tydligare i sitt ledarskap. Framför allt har många elever på skolan uttryckt att lärarna inte ingriper på ett effektivt sätt när någon stör ordningen i klassrummet.

– Varje vecka så har vi fortbildning i två, två och en halv timme och då pratar vi bland annat om hur vi ska få lugn och studiero, säger Örjan Johansson, som är rektor på Bosgårdsskolan, till SVT Nyheter Halland.

”Blir nästan lyrisk”

Bosgårdsskolan har också behövt säkerställa att ordningsregler upprättas tillsammans med eleverna, ett arbete som inletts nu under våren. Bland annat har skolan infört mobillådor där eleverna får lägga sina telefoner när lektionen börjar, något som är helt frivilligt.

Gör eleverna det?

– Nästan alla faktiskt, nästan alla. Elevrådet ser att det finns en vinst med det här och det är väldigt många skolor i Varberg som arbetar på det här sättet. Jag är så stolt över eleverna på den här skolan och blir nästan lyrisk när jag tänker på att det fungerar så bra, säger Örjan Johansson.

Tydligheten avgörande

En tredje sak som Bosgårdsskolan bör utveckla enligt Skolinspektionen är att undervisningen i högre utsträckning behöver anpassas till elevernas skilda behov, erfarenheter och intresse.

Skolinspektionens riksomfattande granskning visar alltså att det i första hand är lärarna som bär ansvaret för att eleverna får en lugn studiemiljö.

Men bär inte eleverna något ansvar själva?

– Jo, men det är vi som är ledarna i klassrummet. Om vi kan vara tydliga så förstår eleven bättre vad den ska göra och då gör den det som den ska göra. Men om allt är otydligt från början finns risken att man gör något annat, som till exempel sociala medier, säger Örjan Johansson.

”Väldigt mycket hjälp”

Örjan Johansson tycker att kvalitetsgranskningen har varit hjälpsam även om han menar att de saker som poängterades i inspektionens beslut redan låg i linje med skolans sätt att arbeta.

– Det har bara varit stöttande i vårt utvecklingsarbete. Vi har väldigt mycket hjälp av Skolinspektionen.

Även Apelskolan i Falkenbergs kommun var med i granskningen. SVT Nyheter Halland har sökt rektorn Bodil Samuelsson utan att lyckas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.