Ella Kardemark (KD) är ett av Halmstads fem kommunråd. För fem år sedan var hon inte heltidspolitiker. Då fotograferades hon för en hemelektronikkedjas räkning. Företaget äger bilderna och har nu plockat upp dem igen.
I en banner överst på företagets hemsida möts besökarna av Ella Kardemark (KD), tillsammans med företagets reklambudskap.
– Jag är förvånad över att de bilderna fortfarande är aktuella, säger Ella Kardemark (KD).
Inte klandervärt
Det kan skada förtroendet om en politiker gör kommersiell reklam, menar professorn i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, Peter Esaiasson. Men fallet med Ella Kardemark är inte klandervärt eftersom det handlar om fem år gamla bilder, som hon inte själv har någon kontroll över idag, och som togs när hon inte var heltidspolitiker.
– Jag blev lite orolig när jag hörde om det för politiker brukar inte göra reklam. Men det här är bara otur. Man får tänka på hur man använder sina bilder, säger Peter Esaiasson.
Inte orolig
Ella Kardemark är inte rädd att förtroendet för henne som politiker ska ta skada av att hennes ansikte syns utåt för en hemelektronikkedja.
– Nej, det kan jag inte se. Det är inte så att jag haft det här som min huvudsakliga sysselsättning, säger hon.