SVT:s reporter Elin Schwartz berättar mer om statistiken i klippet – till exempel om i vilka situationer vi mest använder hörlurar. Foto: TT/SVT

Varannan använder hörlurar i trafiken

Uppdaterad
Publicerad

Varannan person använder någon gång hörlurar i trafiken – och bland unga vuxna handlar det om 81 procent. Det visar en ny undersökning som har gjorts på uppdrag av försäkringsbolaget If, som nu varnar för att det kan minska uppmärksamheten i trafiken. SVT:s reporter berättar mer om statistiken.

Det är många som lyssnar på musik, poddar eller något annat på väg till jobbet, affären eller gymmet. Men försäkringsbolaget If lyfter nu den eventuella baksidan av det.

– Hörlurar kan leda uppmärksamhet och fokus på annat än omgivningen och göra att du inte hör bilar eller cyklar som signalerar för att varna dig. Du får helt enkelt svårare att bedöma trafiksituationen omkring dig, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget If, i ett pressmeddelande.

4 av 5 unga vuxna lyssnar i hörlurar

På uppdrag av försäkringsbolaget har marknadsundersökningsföretaget Yougov intervjuat 3 516 personer från 18 år och uppåt om användande av hörlurar i trafiken. Ungefär varannan person, 49 procent, uppger att det händer att de gör det. Bland unga vuxna mellan 18-34 år handlar det om 81 procent.

SVT:s reporter Elin Schwartz berättar mer om statistiken i klippet – till exempel om i vilka situationer vi mest använder hörlurar.

Så gjordes undersökningen

Yougov har intervjuat 3 516 personer i Sverige i åldern 18 år och uppåt. Undersökningen har gjorts utifrån kvoter baserade på fördelningen i samhället, där man har skickat underökningen till kvoter fördelade på ålder, kön och län. Man har sedan fortsatt att skicka ut enkäter tills 3 516 personer svarat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.