Krysset markerar Boarpskorset. Foto: SVT

Efter dödsolyckan – Bjärebor kräver rondell i Boarpskorset

Publicerad

I helgen dog en man i 55-årsåldern i en motorcykelolycka vid Boarpskorset på Bjärehalvön. Nu har en namninsamling startats för en rondell på olycksplatsen och även Båstad kommun kräver åtgärder.

– Vi vill inte att det ska hända fler dödsolyckor, säger Maggan Olofsdotter Söderman, initiativtagare till namninsamlingen.

Det var i lördags eftermiddags som en bil skulle svänga vänster vid Boarpskorset och kolliderade med en mc-förare, en 55-årig man som dog av sina skador. Och det är inte den första dödsolyckan vid platsen. 2003 inträffade en uppmärksammad olycka när en lastbilschaufför rammade en färdtjänstbuss och två personer dog. 

– Just i den korsningen är det väldigt mycket sol i ögonen och svårt att se på eftermiddagar och kvällar. Det är dessutom mycket trafik där nu sedan det blivit ett köpcenter där, säger Maggan Olofsdotter Söderman. 

Båstad kommun vill ha sänkt hastighet

Även Båstad kommun har reagerat efter helgens dödsolycka och vill se sänkt hastighet på sträckan, från 70 km i timmen till 50. 

– Sänkt hastighet är någonting man kan göra relativt lätt så det är ett bra första steg. Sen kan man eventuellt gå vidare med andra åtgärder, säger Alexander Ejwertz Johanzon, trafik- och gatuingenjör i Båstad kommun.

Om det ska sättas in några åtgärder och vilka det i så fall ska vara är upp till länsstyrelsen och Trafikverket. 

– Vi har en dialog om det här och jag ska ha en avstämning med dem nästa vecka, säger Alexander Ejwertz Johanzon.

Flera hundra har skrivit på

Hittills har ungefär 600 personer skrivit på namninsamlingen. Sen ska den lämnas till berörda myndigheter. 

– En liten rondell borde gå att få till. Klart det är bra att sänka hastigheten men det räcker inte, säger Maggan Olofsdotter Söderman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.