Trumpspelet på Museum of Failure i Helsingborg. Foto: TT

Flopparna hedras i eget museum

Uppdaterad
Publicerad

Twitterdosan, cash-kortet och Harley Davidson-parfymen – det är några av produkterna som ska ge misslyckandet ett ansikte på Museum of Failure i Helsingborg.

– Företagen är innovativa, men de lär sig inte av sina misstag. Och de håller dem hemliga, säger Samuel West, psykolog och innovationsforskare, just nu besatt av misslyckade innovationer.

Den 7 juni slår han upp portarna till sitt museum, som till att börja med håller öppet juni månad ut. Sedan hoppas han att utställningen ska kunna skickas iväg på turné genom Sverige.

Tillåt misstag

I botten finns ett brinnande intresse för innovation och kreativitet. Nyckeln är att medarbetarna inte ska straffas för misslyckanden. Man kan inte skydda sig mot misstag.

– Nej, gör man det så är man inte innovativ, säger Samuel West.

De mest innovativa företagen, till exempel giganter som Amazon, Google och Apple, har en lång rad misslyckanden bakom sig, konstaterar han.

– De har misslyckats så vansinnigt mycket och det har kostat dem miljarder. Att vara innovativ innebär att du tar en medveten risk, det kan gå åt helvete.

Lär av misstag

Genom att lyfta fram flopparna, kan vi lära av dem, anser han. Här är några exempel:

Twitter Peak – en liten skrivdosa som var till för att twittra på, lanserad 2008. Problemet var att displayen var för liten för att kunna läsa en hel tweet i, den rymde bara 22 tecken åt gången. Dessutom kunde folk twittra från sina smarta telefoner och behövde inte en extra pryl bara för Twitter.

Cashkortet – lanserades av svenska banker i slutet av 90-talet för att kunderna skulle slippa använda mynt. Det blev fiasko, för kortet var krångligare att använda än kontanter. Det skapade inte en fördel för någon, varken kunder eller butiker.

Harley Davidson-parfymen – lanserades 1996 av mc-tillverkaren med samma namn. Ett feltänk kring varumärket, enligt Samuel West. De som är intresserade av mc-modellen är inte samma personer som brinner för väldoftande parfym.

Kvinnopennan – speciellt utformad för den kvinnliga handen, lanserad av Blic med rosa design. Men kvinnor är inte intresserade av att betala extra för en kvinnopenna, så pennan blev ett fiasko.

Misslyckas smart

– Vissa misslyckas eftersom produkterna aldrig borde ha existerat, det var fel från start. Och vissa misslyckas när produkterna ska designas, andra i marknadsföringen. Du kan misslyckas var som helst under processen, säger Samuel West.

Företag ska inte vara rädda för att misslyckas, men de bör göra det på ett smartare sätt, anser han.

– Det är bättre att göra många billiga misstag tidigt i processen än att göra det i storformat. Då kostar det miljarder.

Fakta: Fler floppar

Samuel West har samlat uppåt 50 produkter som misslyckats. Några exempel:

 Den elektriska ansiktsmasken – skulle ge massage och göra användaren vackrare. Men att använda den kändes som att bli biten i ansiktet av ett gäng arga myror.

 Coca cola black – lanserades som energidryck, en blandning av cola och kaffe. Smakade illa och innehöll för lite koffein för att pigga upp.

 Sony Betamax – en videospelare som aldrig slog igenom, eftersom Sony inte lät andra företag tillverka den på licens. Konkurrenten JVC lanserade VHS och lät dem som ville tillverka på licens, vilket ledde till pressade priser och totalt genomslag för VHS.

 Enstegstätad fasad – husbyggarmetoden användes på bred front i hus med putsad fasad, men visade sig leda till omfattande fukt- och mögelproblem.

 Plastcykeln – lanserades som en lätt och smidig cykelvariant. Men den var dyr, instabil och gick lätt sönder.

Källa: Samuel West, innovationsforskare (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.