Den hemvårdspatrull som skulle titta till kvinnan under natten hade inte blivit informerad om den extra tillsynen. Och dagen efter följdes inte rutinerna när personen inte öppnade dörren för hemvården.
– Det finns åtta punkter som man ska följa, och de har inte vidtagit några av dem, säger Nina Nilsson, socialt ansvarig samordnare på Landskrona stad.
Rutinen för hur hemvårdspersonalen ska agera om de inte får svar vid dörren är välkänd för personalen, enligt Nina Nilsson.
– Det är olyckligt att man inte har följt den för att man trodde att brukaren fanns någon annanstans.
Ny rutin håller på att skrivas
Tjänstgörande sjuksköterska hade ordinerat extra tillsyn på kvällen. Vid första tillfället så meddelade vårdtagaren att hon kände sig lite trött och att hon kanske inte öppnar vid nästa tillsyn. Vid nästa tillsyn reagerade kvinnan inte vid påringning.
– Men tillsynen på natten utförs inte, man har gjort en beställning som inte gått fram, säger Nina Nilsson.
Beställningen gick inte fram eftersom det var söndag och ingen tog mot den. Nu ska nya rutiner införas.
– När det gäller hur man lägger beställning på natten för extra tillsyn vid obekväma tider håller den rutinen på att skrivas just nu och ska vara färdig inom kort, säger Nina Nilsson.