I veckan inleddes en elflygplansturné som ska genomföras i södra Sverige, som är ett samarbete mellan Aeroklubben i Göteborg och organisationen för Sveriges regionala flygplatser.
Flygresan började i Göteborg och slutdestinationen är i Visby men eftersom batterierna bara klarar runt 7 mil blir det en del stopp på vägen. Det tredje i Ängelholm och fjärde i Ljungbyhed.
– Den här turen var första flygturen någonsin med ett elflygplan i Skåne, säger Rickard Carlsson pilot.
Kortare flygresor
Teknikutvecklingen för elflyget har gått fort men det är främst kortare resor och inom Skandinavien som elflyget kan ersätta dagens flygplan med förbränningsmotor.
– Tittar vi på längre flygdistanser så ser vi att fossila bränslen kommer finnas kvar över överskådlig tid men där går vi också mot hållbara bränslealternativ, säger Johan Bergström, prefekt Trafikhögskolan vid Lunds universitet.
Från fem till tio år
När det går att göra kortare resor bara på el är idag ovisst och buden är flera.
– Det vågar jag inte svara på men små flygmaskiner och skolflygmaskiner är redan certifierade och här, säger Johan Bergström.
– Utvecklingen för elflyget är ganska långt fram och inom några år 2025-26 ska det finnas kommersiell trafik i Sverige, säger Theresia Lindkvist marknadschef Ängelholm-Helsingborg airport.