– Jag har redan använt mig av redskapen i mitt jobb. Jag arbetar med myndighetsutövning inom äldreomsorgen och mötte en person som inte mådde bra. Med stöd från min utbildning kände jag mig mycket tryggare med svåra samtal i mötet, berättar Caroline Rehnström.
Hon är en av fyra medarbetare i Klippans kommun som utbildats till instruktörer. De ska i sin tur, grupp för grupp, förmedla sin kunskap till alla anställda i Klippans kommun om psykisk ohälsa och hur man på bästa sätt bemöter personer som man misstänker lider av detta.
Viktigt att upptäcka i tid
Nästa grupp som ska gå den två dagar långa utbildningen är personal som jobbar på HVB-hem.
– Ju tidigare psykisk ohälsa upptäcks desto bättre, i och med kursen ska vi inom kommunen snabbare se men även tolka tecknen på om till exempel en medarbetare, skolungdom eller äldre visar tecken på att inte må bra och lotsa dem vidare till hjälp, berättar Caroline Rehnström.
Hon är tydlig med att syftet inte är att diagnostisera, det görs i vården, utan uppmärksamma och hjälpa personen till hjälp, genom fem olika steg (se faktarutan).
Baserat på vetenskap
Kursen baseras på ett material som NASP, Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa, på Karolinska institutet tagit fram. Beroende på vad medarbetarna har för arbetsuppgifter kommer kurserna att anpassas utifrån ett ungdoms-, vuxen eller äldreperspektiv.
– Bland äldre är ensamhet en svår problematik, i ungdomsperspektivet väver vi även in kunskap om olika former av missbruksbeteende. Hittills har vi fått väldigt bra feedback och många chefer från de olika förvaltningarna har redan hört av sig och vill att vi utbildar deras personal, säger Caroline Rehnström.