Lotsarna i Malmö och Helsingborg hjälper fartyg in och ut från hamnarna eller genom Öresund. De senaste åren har sundslotsningarna gått från cirka 400 till 1 200 om året.
– Redan med bemanning nu är det på gränsen att vi kan hantera sundslotsningarna. Utmaningen med den typen av lotsningar är att den tar runt sex timmar att genomföra, säger Anders Jannesson, lotsmästare i Helsingborg.
Fartyg vill ha ökad säkerhet
Lastfartyg har krav på sig att lotsas till och från hamn. Det är däremot valfritt för fartyg att lotsas genom Öresund. Det är en tjänst som de köper från Sjöfartsverket.
– En av anledningarna till att det ökat är att det finns ett annat säkerhetstänk nu. Med lots får man någon med lokal kunskap om vattnet.
”Begär man lotsning är det av en anledning”
Om det skulle saknas lotsar tvingas Sjöfartsverket säga nej till fartyg som önskar hjälp.
– Jag vågar inte uttala mig om vad det kan få för negativa konsekvenser men begär man lotsning är det ju av en anledning. Det är så klart bättre att ha det än att inte ha det.
Vid en lotsning hoppar Sjöfartsverkets lotsar på fartyget och förstärker besättningen för att säkrast manövrera sundet. I klippet kan du se när Helsingborgs mästerlots tar ett containerfartyg ur hamn.