I augusti kom två personer från hemvården hem till en man för att bland annat byta inkonstinensskydd. Mannen lider av svåra smärtor och måste flyttas oerhört försiktigt för att det inte ska göra ont.
Men mannen fick ont och klagade över för hårdhänt behandling. Det uppstod ett gräl mellan honom och en av personerna från hemvården som slutade med att personen lämnade bostaden.
Den som var kvar orkade inte lyfta mannen själv utan lämnade också bostaden efter att ha larmat andra kollegor om att mannen behövde hjälp.
Fick vänta på hjälp
Men informationen om att mannen låg i sin avföring missades och upptäcktes först en och en halv timme senare när nya från hemvården kom.
– Jag ser allvarligt på det som hände, så här får det inte gå till, säger Eric Semb, verksamhetschef för hemvården i kommunen.
Nu har hemvården sett över sina rutiner för hur information på ett korrekt sätt lämnas över mellan olika anställda.
– Naturligtvis kan det ibland skära sig mellan en kund och personalen. Då ska man ringa in kollegor som tar över, så ser vår praxis ut. Men i det här fallet brast det i informationen om mannens situation, säger Eric Semb.
Tre Ivo-anmälningar
De senaste arton månaderna har kommunen skickat tre lex Sarah-anmälningar om brister i hemvården till Ivo.
– Det är bra att ha den kontrollfunktion som Ivo utgör så att vi kan se om vi tar till rätt åtgärder. Vi försöker ha en lärande organisation och dessutom är Ivo en viktig del när det gäller att få en samlad bild av vården i hela landet, säger Eric Semb.