SD är vågmästare i frågan om att sälja eller bevara det kommunala energibolaget Öresundskraft. Tidigare i veckan meddelade partiet att de kommer att rösta ja till en försäljning, därmed finns en politisk majoritet för att sälja bolaget.
Kräver högt deltagande
Men först väntar en folkomröstning och SD har meddelat att de avser att lyssna till folkviljan – men bara om mer än 51 procent deltar i valet.
Därmed kan valet bli soffliggarnas. För den som vill se att energibolaget säljs är det taktiskt bättre att avstå ifrån att rösta än att rösta ja – och därmed öka valdeltagandet.
Men Michael Rosenberg, SD:s gruppledare, ser ingen risk i att soffliggarna kan avgöra utgången.
– Jag ser det som att varje röst räknas. Att inte gå och rösta är också en röst, säger han.
– Om man delar majoritetens uppfattning att Öresundskraft ska säljas så går man och röstar ja, eller så blir man hemma. Det är fortfarande en röst för ja-sidan. Har man en annorlunda uppfattning så röstar man nej, säger han.
Michael Rosenberg förordar att helsingborgarna går och röstar – trots att ett högt valdeltagande riskerar att stoppa en försäljning.
– Ja, det handlar om att visa sin vilja.
Svårt mobilisera väljarna
51 procents valdeltagande är svårt att uppnå i en kommunal folkomröstning, enligt Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
– Särskilt svårt är det när man ligger vid sidan om de ordinarie valen, säger han.
Deltagandet i kommunala folkomröstningar har sedan 2011 legat mellan strax under 20 och strax över 40 procent, enligt Henrik Ekengren Oscarsson.
– Jag skulle bli väldigt förvånad om valdeltagandet på söndag når över 50 procent.
För nej-sidan står hoppet till att så många som möjligt går till valurnorna.
– Nu måste vi övertyga så många som möjligt att använda sina röster. Vi är oroliga för att många invandrare och unga avstår ifrån rösta, det är de grupper vi behöver nå ut till, säger Bert Alfons, kampanjledare för nej-sidan.