De nya gatlyktorna på Drottninggatan ska påminna om de som stod där i början av 1900-talet. Foto: Oscar Rangnitt/Helsingborgs stad

Nygamla gatlyktor på Helsingborgs paradgata

Publicerad

När Helsingborgs stad nu rustar upp Drottninggatan och Järnvägsgatan satsar man på gatlyktor som skiftar i färg men flirtar med historien.

Mitt mellan vägfilerna på Drottninggatan och Järnvägsgatan kommer 31 stycken, femton meter höga, gatlyktor att stå. De är specialbeställda för att likna de som stod här för över hundra år sedan, i början av 1900-talet.

– Vi vet av erfarenhet att invånarna uppskattar gammeldags belysning och överhuvudtaget då vi smyckar staden med ljus, säger Klas Östholm som är projektledare för upprustningen av Drottninggatan och Järnvägsgatan.

Det är en lokal smidesverkstad som fått uppdraget att tillsammans med stadsträdgårdsmästaren ta fram en lyktstolpe som delvis är i gjutjärn med snirliga ornament och en krona med stadsemblemet i topp, men med en kärna av stål, detta genom att inspireras av gamla fotografier.

Vd Carl Järnum har tillsammans med stadsträdgårdsmästaren tittat på gamla fotografier för att ta fram gatlyktorna som ska pryda centrum. Foto: Minna Korsgren

– Det är riktigt tunga pjäser, en stolpe väger ensam upp emot tre ton. Moderna gatlampor är ofta väldigt slätstrukna och osynliga, den här är gjord för att synas, säger Carl Järnum vd för Järnkonstruktioner.

Skiftar i färg

Lampan må se gammal ut men är utrustad med modernt ljus. En LED-lampa skapar vitt ljus nedåt mot gatan men själva lampkupan kommer kunna skifta i färg.

– Så till jul kan vi skapa ett rött ljus, till påsk ett gult och på så vis ge gatan olika uttryck, säger Klas Östholm.

Ljuskronan med stadens emblem i mitten. Foto: Minna Korsgren

Fem gånger så dyra

Men smakar det så kostar det. Varje lyktstolpe kostar 200 000 kronor, jämfört med en vanlig som kostar cirka 40 000 kronor.

Är det värt det?

– Absolut, det är vår paradgata och de är till för att smycka staden men ska även ge ett bättre ljus vid till exempel övergångsställen, säger Klas Östholm.

Under onsdagen kommer en prototyp att stå på Järnvägsgatan för att konstruktionen ska testas. Till årsskiftet ska de första fjorton gatlyktorna vara på plats och i bruk.

Smederna Thomas Svensson och Marcin Rybalow iordningställer en första prototyp som kommer synas på Järnvägsgatan under onsdagen för att konstruktionen ska testas innan de 31 riktiga gatlyktorna färdigställs. Foto: Minna Korsgren
Dåtiden gatlyktor i Helsingborg var väldigt höga. Foto: Oscar Rangnitt

Drottninggatan/Järnvägsgatan då och i framtiden

Varje dygn passerar cirka 23 000 bilar de centrala delarna av Helsingborg.

Järnvägsgatan och Drottninggatan byggs om, ett projekt i fyra etapper som startade våren 2017 och vara klart sommaren 2019.

Syftet är att få tydligare tydligare gång- och cykelstråk.

Ombyggnaden är även en förberedelse för Helsingborgsexpressen, en slags spårvägsliknande bussar med hög kapacitet att transportera många resenärer.

Historiskt

Järnvägsgatan började anläggas i samband med att järnvägsförbindelsen till Landskrona och Eslöv blev klar och Centralstationen byggts 1865.

1903 invigs en spårväg parallellt med järnvägen, där godståg långsamt rangerades mellan Centralstationen och den nya Ångfärjestationen.

Lösningen på det så kallade ”bangårdseländet” kom med nya Knutpunkten 1991, då järnvägen istället lades under jord i en tunnel.

Källa: Helsingborgs stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.