• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Butterfly, opera i nedskalad version, anpassad för scener runtom i regionen Foto: Bernard Mikulic

Opera – inte bara för storstadspubliken

Teaterbiografer, Folkets Hus-scener och skolaulor. Med Butterfly lämnar Malmö Opera hemmascenen och ger sig ut på landsorten. Vi var med på turnépremiären i Förslöv.

Malmö Opera har återigen givit sig ut på vägarna runt om i Skåne med omnejd. Förutom ett par veckor i Malmö så kommer man i höst spela Madame Butterfly på över 20 olika orter i regionen. Susanna Sundberg som spelar Suzuki turnerar med operan för första gången i Skåne. 

– Det är roligt att komma ut till nya platser. Jag upplever det som att det finns ett stort kulturintresse här i Skåneregionen. Det finns också många eldsjälar ute på mindre orter än inne i storstäder där man tar det för givet att kultur ska finnas tillgänglig.

Turnépremiär i Förslöv

Jan Eklund har varit med och drivit Båstads riksteaterförening i 40 år, och är på plats för att förbereda inför turnépremiären av Madame Butterfly i skolan i Förslöv.

– Vi har publik i från Ängelholm, Örkeljunga, Helsingborg. Ja, det är lite olika som hittar oss. Det har slagit väl ut. Folk tycker om opera har det visat sig.

TV: Se hela inslaget här

Regissören Åsa Melldahl har besökt några av dom orter som turnén spelas på, skillnaden på lokaler är stora.

– Jag är beredd på dom stora skillnaderna som kommer bli. Även föreställningens karaktär kommer påverkas av dom rum vi möter. Men jag är ganska cool med dom skillnaderna. På en stor scen kan en operaföreställning bli alldeles underbar med snygga scenerier, snyggt ljus och vacker musik. Men här måste sångarna vara på hög skådespelarmässig nivå för att det ska bli levande.

Nedskalad kammarföreställning

Susanna Sundberg, Suzuki i Butterfly

Susanna Sundberg håller med om att det är annorlunda att turnera till lokaler som inte är optimerade för opera.

– Jag tycker det är intressant rent teknikmässigt. Att man får känna av olika akustiska miljöer. Det håller en vaken.

Åsa Melldahl förklarar vidare hur dom skalat ner föreställningen för att kunna ta den på turné.

– Vi har tänkt kammarmusikaliskt. Sen tagit dom sex viktigaste rollkaraktärerna i verket. Det är väl egentligen dom karaktärerna som finns. Det ju en kör också, men den har vi inte med. – Jag är extremt nöjd med hur det låter. Och jag tycker det är så underbart att se sångarna så nära, att se skådespeleriet, kontakten mellan aktörerna. Jag är väldigt förälskad i den här föreställningen faktiskt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer