Om dagarna har de andra jobb men när larmet går ska Torekovs sjöräddare vara redo att åka på en kvart. Under vår och höst övar de regelbundet men sommaren betyder andra rutiner.
– Då behöver vi inte övningar, det räcker med alla skarpa larm som kommer in, säger Paul Hansson, en av sjöräddarna.
Allt från bensinstopp till båtbrand
Hur ofta och på vilken typ av larm sjöräddarna åker på kan vara väldigt varierande.
– Som mest intensivt har jag ryckt ut sju gånger på ett dygn. Det mesta är bensinstopp eller tamp i propellern men sen dyker det upp skarpa sjöräddningsuppdrag som mastbrott, läckande båt eller brand i båt, säger Paul Hansson.
Prisbelönt sjöräddningssällskap
Så sent som förra året vann sjöräddarna i Torekov pris som årets sjöräddare efter att ha räddat en person i gummibåt som försvunnit utanför Hovs hallar.
Ni är frivilliga men ska kunna rycka ut under dygnets alla timmar, varför blir man sjöräddare?
– Det finns många anledningar men de flesta har ett genuint hav- och båtintresse och sen finns de många som vill göra en hjälpande insats, säger Paul Hansson.
SVT Helsingborg följde med Torekovs sjöräddare under en övning. I klippet kan du se hur de jobbar när varje minut räknas.