Foto: Olle Palm

Avtalet på plats – statliga miljoner till Helsingborg

Uppdaterad
Publicerad

Statens förhandlare i den så kallade Sverigeförhandlingen skriver i dag avtal om spårvägar, busslinjer, cykeltrafik och över 18 000 nya bostäder med Region Skåne, Lund och Helsingborg.

Idag sattes signaturerna på de första avtalen i Sverigeförhandlingen. Staten skjuter till pengar i utbyte mot att kommunerna och andra aktörer lovar bygga bostäder men också bidra på andra sätt. Projekten handlar bland annat om en ny förbindelse till Danmark, höghastighetsjärnväg mellan de tre storstäderna, kollektivtrafik och trafik i storstäderna samt åtgärder som förbättrar för cykeltrafik.

– Det har varit tuffa förhandlingar stundtals, men vi är väldigt nöjda med resultatet. Staten kommer med en bra bit över 200 miljoner kronor till Helsingborg, säger Peter Danielsson (M), kommunalråd i Helsingborg.

Lovar 3.500 nya bostäder

Helsingborg får 176,5 miljoner kronor till två olika bussexpresslinjer inom staden och cykelprojekt för nästan 73 miljoner kronor.

– Vi cyklar för lite i vår kommun, så jag ser att vi har en stor potential att öka cyklandet. Det viktigt för oss att få på plats en strukturbildande kollektivtrafik som gör det möjligt för helsingborgarna att åka hållbart och gör det möjliggör 3500 nya bostäder, säger Peter Danielsson.

Helsingborgs stad lovar i avtalet att bygga 3.500 nya bostäder.

– Vi ser att vi har en större potential egentligen. De 3.500 bostäderna skulle vi kunna växla upp till nästan 20.000 nya bostäder om vi hade fått till dubbelspår på västkustbanan och en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

Hade de här bostäderna inte byggts ändå?

– Jag tror att en del av dem hade byggts ändå, men när vi får på plats en hållbar kollektivtrafik så kommer det bli mer attraktivt att bygga längs de här sträckorna.

Avtalen gäller de tre storstäderna samt Helsingborg och Lund. Lund får knappt hälften så mycket som Helsingborg, omkring 115 miljoner kronor.

– Här och var i landet har det varit tuffa förhandlingar. I Skåne upplever jag att det varit konstruktivt, säger statens förhandlare HG Wessberg.

Trögt i övriga landet

Förhandlingarna inleddes för ett år sedan och politikerna i Skåne är de som blivit klara att skriva på först. Det går lite mer trögt för den kanske mest uppmärksammade delen i Sverigeförhandlingen, den om höghastighetsjärnvägar. Flera riksdagspartier Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna  har sagt att de anser att det blir för dyrt att bygga nya stambanor för höghastighetstågen.

– Vi i Skåne och Lund hoppas jättemycket på höghastighetsjärnvägen. Jag tycker inte man ska överdriva motståndet. Räknar man ihop de som är uttalat mot projektet så är de en tydlig minoritet i riksdagen, säger Anders Almgren (S), kommunalråd i Lund.

Detta är Sverigeförhandlingen

Avtalet med Sverigeförhandlingen innebär för Lunds del 74,5 miljoner kronor till ett spårvägsbygge och nästan 41 miljoner kronor till olika cykelprojekt, som cykelbanor och cykelgarage. Helsingborg får 176,5 miljoner kronor till två olika bussexpresslinjer inom staden och cykelprojekt för nästan 73 miljoner kronor.

I gengäld lovar Lund att bygga 15.000 nya bostäder och Helsingborg 3.500 bostäder. Dessa ska vara färdigbyggda senast två år efter det att infrastrukturinvesteringarna är genomförda.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.