– Vid nästa lågkonjunktur tror jag att folk kommer att sluta köra suv och leta efter miljövänliga, säkra och billiga alternativ, säger Lewis Horne, vd på Uniti. Foto: Johan Nilsson/TT

Skånsk elbil blir internationell

Uppdaterad
Publicerad

Det skånska elbilsprojektet Uniti blir alltmer internationellt. Samtidigt står det klart att tidigare presenterade tidplaner varit för optimistiska. Nu är målet att kunna visa upp två färdiga bilmodeller i december 2019.

– Vi har ägnat mycket tid åt att försöka hitta kapital i Sverige. Vi ville bli något speciellt för svensk industri, men det har tagit för lång tid tyvärr, säger Unitis vd Lewis Horne.

Nu är planen därför att försöka hitta en brittisk investeringsbank som kan hjälpa till att hitta kapital. Utvecklingsteamet i Lund har också kompletterats med en utvecklingsfilial i Silverstone i Storbritannien. I dagsläget har företaget 18 anställda i Lund och tolv i Silverstone.

”Ingen aning”

Det har gått ett år sedan företaget meddelade att den nya elbilen ska byggas i Landskrona. Då hette det att de första färdiga elbilarna från en helt automatiserad produktionslinje skulle börja levereras 2019 och Lewis Horne sade i intervjuer att han räknade med att ha 500–1 000 anställda inom några år. Nu uttrycker han sig försiktigare:

– Ärligt talat har jag ingen aning. Det kan bli mer, det kan bli mindre. Det återstår att se.

Han är tydlig med att Landskrona, om planerna går i lås, blir en av flera produktionsorter. Det finns en global efterfrågan på lokalt producerade bilar och därför är tanken att ha flera mindre produktionsanläggningar runtom i världen.

Joystick överges

Ursprungligen var den nya elbilen klassad som en tung fyrhjuling, men Uniti har nu i stället valt att klassa den som personbil. Säkerhetskraven blir därmed högre och den spektakulära lösningen att förse fordonet med en joystick i stället för en ratt får överges. Samtidigt kommer priset att öka.

– Vi har pratat med dem som redan har beställt bilen och frågat vilket de föredrar, att betala en lägre summa för en bil som är klassad som tung fyrhjuling eller lite högre summa för en personbil. De föredrar ett fordon med samma krocksäkerhet som en Volvo, säger Lewis Horne.

”Inte särskilt lätt”

Martin Sköld, forskare på Handelshögskolan, förutspår en rejäl uppförsbacke för ett företag som Uniti.

– Det är en ganska stor apparat att gå in på en sådan här marknad. Det är inte särskilt lätt, säger han.

Han sätter frågetecken både kring tillgången till kapital och försäljningsorganisationen, men den största utmaningen är att skapa förtroende hos konsumenterna för ett litet, okänt märke, menar han.

– Man kan fundera själv, hur stor risk vågar jag ta som privatperson i andra sammanhang? Vågar jag till exempel åka till ett okänt resmål helt utan referenser och betala 100 000 kronor för att ta med familjen dit? Vi är inte så riskbenägna alla gånger.

Med etablerade

Lösningen är, menar Lewis Horne, att samarbeta med etablerade företag med stort förtroende bland många konsumenter. Exempelvis är det Siemens som står för mjukvaran. Batterierna ska köpas in från etablerade producenter och just nu pågår diskussioner med stora butikskedjor i flera länder som ska stå för leverans av bilarna och också vara dem som kunderna vänder sig till för reparation och service.

Han är övertygad om att den lilla elbilen har en ljus framtid.

– Vid nästa lågkonjunktur tror jag att folk kommer att sluta köra suv och leta efter miljövänliga, säkra och billiga alternativ.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.