Foto: Backa Elias Bondpä

Utbildning av drönarpiloter planeras

Uppdaterad
Publicerad

Flygplan och helikoptrar kan få sällskap av nya flygfarkoster på flygskolan i Ljungbyhed. Nästa höst hoppas man kunna dra igång en utbildning av drönarpiloter.

– Vi är på Korfu om ni undrar.

En av eleverna i simulatorn vänder sig om och förklarar. Det är som en enorm tvättmaskin man går in i. Därinne är verkligheten utbytt.

Det är dags för avgång i simulatorn på flygskolan i Ljungbyhed. Hangaren utanför är fylld av flygplan.

Men snart får kanske de vanliga planen sällskap här inne – och i luften. I ett klassrum en bit bort får vi nämligen våra anteckningar bortblåsta av någonting som alltmer tar över luftrummet.

Risker i luften

Även om de numera finns på varenda hobbyaffär så tycker männen i rummet att det har blivit dags för en ordentlig drönarskola.

– Vi flyger i samma luftrum som vanliga flygplan och bara det är ett skäl till det. Plus att det finns en hel del risker med all verksamhet som sker i luften. Att ha en gedigen utbildning är egentligen en självklarhet, säger Michael Johansson, prefekt på Trafikflyghögskolan som är en del av Lunds universitet.

Utbildningen som han hoppas få tillstånd till är tänkt att startas nästa höst som ett samarbete mellan bland annat Trafikflyghögskolan och Malmö yrkeshögskola.

Styrs med appar

Där den förra har erfarenhet att undervisa om fysik, flygteknik, meteorologi och så vidare, ligger expertisen hos den senare snarare i mjukvaran som kontrollerar drönarna. Planen är att eleverna ska programmera appar för att styra dem.

– Till och med en ganska billig drönare i dag har kanske fem–sex olika kameror. Den klarar att navigera själv med hjälp av gps och glonass och andra system, och den klarar att se upp för hinder med hjälp av sonar och så vidare. Och då kan man tämligen enkelt rita in en väg: här ska du flyga, det här ska du göra, säger Claes Magnusson, utbildningsledare vid Malmö yrkeshögskola.

De tror att drönarmarknaden kommer att explodera de närmaste åren.

– Vi har tekniska områden, vi har energibolag som vill övervaka sina kraftledningar, vi har e-handelsföretag här runt Helsingborg, Ängelholm och så vidare som vill titta på om man kan börja leverera med hjälp av drönare, vi har bönder som vill övervaka fält, vi har säkerhetsbolag som vill titta på tak på shoppingcenter så det inte ligger några tjuvar där, och så vidare, räknar Claes Magnusson upp.

Dom med chockbesked

Den vanligaste kända tillämpningen bland lekmän i ett fredligt land som Sverige är förmodligen foto.

Men nyligen kom ett besked som chockade branschen: En dom i Högsta förvaltningsdomstolen gav vid handen att drönare med kameror ska räknas som övervakningskameror som kräver särskilda tillstånd i offentliga miljöer.

Men männen bakom den tilltänkta utbildningen menar att det finns många andra användningsområden.

Inte bara synligt ljus

Och också andra frekvensområden för ljus än det som Datainspektionen bryr sig om då det gäller övervakningskameror, alltifrån ultraviolett till infrarött med det synliga ljuset däremellan.

– Det är ju det visella ljuset och det finns ju sensorer som tittar på ir-ljus och andra områden som också är intressanta för till exempel jordbrukssektorn. Så visst var det ett litet bakslag för själva expansionen för planer kring att kunna bygga upp en seriositet i verksamheten för många aktörer, men jag tror att det är ett temporärt bakslag snarare än någon stor käpp i hjulet, säger Michael Johansson, prefekt på Trafikflyghögskolan.

I början av nästa år väntas beskedet komma från Myndigheten för yrkeshögskolan om det blir någon utbildning eller inte. Får man ja, räknar man med att starta nästa höst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.