– Jag vill inte kalla det ett jätteproblem, men det kan bli svårt att hitta tillräckligt många lämpliga kandidater att nyanställa, säger Richard Svanström, lots i Malmö lotsområde.
Rekryteringssvårigheterna hänger i huvudsak samman med att allt färre sjökaptener utbildas.
Sjökaptener och familjemän
– Generellt kan man säga att en lots är en sjökapten som vill ha ett bättre familjeliv och därför väljer att arbete närmare hemmet. Så gjorde farsan och så har jag gjort, berättar Svanström.
Han fortsätter:
– Det är förstås en tråkig utveckling att allt färre väljer att jobba inom sjöfarten. Vi ser det tydligt genom att antalet sökande till våra lediga tjänster gått ner dramatiskt de senaste åren. Där ligger den stora utmaningen, att höja sjömansyrkets attraktivitet igen.
Svårnavigerat sund
Lotsområde Malmö sträcker sig från Ystad till Ringhals och sysselsätter 23 lotsar. Svanström har inga siffror på det exakta rekryteringsbehovet men konstaterar att det lär vara betydande både vid lotsstationen i Malmö och vid den i Helsingborg. Lotsområdet är landets största sett till antalet fartyg som begär hjälp. I fjol utfördes 5479 lotsningar.
– Mycket handlar om genomfartstrafik i Öresund, där ingen formell lotsplikt råder. Många fartyg begär ändå vår assistans för att ta sig igenom sundet, därför kommer det alltid att behövas lotsar här, menar Richard Svanström.
Stort rekryteringsbehov
Förutom lotsar behöver Sjöfartsverket de kommande åren rekrytera bland annat båtmän, kart- och mätningsingenjörer samt även ingenjörer och tekniker, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
Verket har idag drygt 1200 anställda och hoppas de närmaste åren kunna nyanställa 110 personer.