Björn Kjellström vid EU-parlamentets Sverigekontor arbetar med kampanjen ”Den här gången röstar jag”. Foto: TT/Privat

Personliga kampanjer i sociala medier ska lyfta valdeltagandet

Publicerad

Från vän till vän – via personliga konton i sociala medier. Så vill EU-parlamentet få fler att rösta i årets val.

– Den personliga kontakten har effekt, säger Anamaria Dutceac Segesten, lektor i Europastudier med särskilt fokus på sociala medier.

EU-parlamentet vill i  årets EU-val öka valdeltagandet i medlemsländerna. I Sverige röstade 51 procent i förra valet, och i Helsingborg 48,7 procent.

Ideella ska sprida ordet

Björn Kjellström vid EU-parlamentets Sverigekontor arbetar med kampanjen ”Den här gången röstar jag”, där frivilliga uppmuntras att sätta upp valaffischer, delta i debatter – och framförallt sprida inlägg om valet på sina konton på sociala medier.

Kampanjen är politiskt opartiskt. Och de som engagerar sig gör det på ideell basis.

– Vi pratar med och engagerar individer som har ett engagemang, och som i sin tur delar informationen i sina forum, säger han.

– Det kan ske i moskén, på PRO-möten, på torget eller i sociala medier.

Anamaria Dutceac Segesten är lektor i Europastudier. Hon har särskilt fokus på sociala medier och följer EU:s mobilieringskampanj med intresse.

– Forskning visar att det personliga meddelandet har effekt. Det ger inte lika mycket med breda budskap till allmänheten, säger hon.

Anamaria Dutceac Segesten är lektor i Europastudier vid Lunds universitet. Foto: Privat

Bäst med personligt budskap

Enligt Dutceac Segesten har cirka 600 personer i Sverige anmält sig till att fungera som kampanjvolontärer. De tar emot information och delar det sedan vidare i sina kanaler.

– Det bästa är om en vän, över en fika, berättar för mig att jag ska gå och rösta. EU försöker göra just det via en personlig mobiliseringskampanj.

Ger den här typen av kampanjer någon effekt för demokratin?

– Det är en intressant approach. Och det är på något sätt en klok användning av sociala medier. Man använder sig att människors personliga nätverk, och vi ser mindre av tv- och radioannonser som vi gjorde under broadcasting-tiden, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.