Inspektionen ägde rum 15 september i år. Enligt inspektionsmeddelandet från Arbetsmiljöverket framkommer det att Östersundshem brister när det kommer till arbetsmiljöarbetet.
Företaget ska ha en rutin och checklista för att årligen följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet i deras verksamhet. Men under inspektionen framkommer det att rutinen inte fungerat.
”Detta kan medföra att ni inte uppmärksammar om det systematiska arbetsmiljöarbetet skulle brista och om arbetstagare till följd av detta utsätts för risker för ohälsa och olycksfall”, skriver Arbetsmiljöverket i inspektionsmeddelandet.
Ska säkerhetsställa rutinerna
Nu kräver Arbetsmiljöverket att Östersundshem ska säkerhetsställa sina rutiner angående arbetsmiljöarbetet och att minst varje år göra en uppföljning.
Utifrån denna uppföljningen ska de sedan besluta om de åtgärder som kan behöva göras för att förbättra deras arbetsmiljöarbete.
Saknades första hjälpen utrustning
Under inspektionen upptäcktes det även att det saknades utrustning för första hjälpen i Östersundshems servicebilar och andra bilar som används i verksamheten. Därför kräver Arbetsmiljöverket att första hjälpen utrustning ska finnas i alla bilar.
Nu har Östersundshem till den 20 november på sig att ge ett svar till Arbetsmiljöverket om hur de uppfyllt kraven och hur deras skyddsombud och arbetstagare varit delaktiga i åtgärderna.