En swishkampanj ska rädda Storsjöcupen Foto: Maria Harning, SVT

Crowdfunding ska rädda Storsjöcupen

Uppdaterad
Publicerad

Nu ställs förhoppningarna till en swishkampanj för att rädda Storsjöcupen. För att cupen ska överleva krävs intäkter på 1 550 000 kronor.

I mars beslutade Storsjöcupen att för andra året ställa in sommarens turnering på grund av coronapandemin. Men för att cupen ska överleva till nästa år krävs ändå intäkter.

Nu startas en crowdfundingkampanj tillsammans med Destination Östersund för att få in de pengar som krävs för att cupen ska klara ett år till.

– Vi klarar oss några månader till på sparade pengar, säger Teres Gärdin som är ordförande i Storsjöcupen till SVT. Vi får inte in några andra pengar förrän mars-april nästa år när anmälningsavgifrerna kommer.

De pengar som man behöver ska gå till fasta kostnader och behålla kompetensen inom föreningen.

– Vi har tre heltidsanställda som till största delen är permitterade nu, men de måste börja arbeta i höst, säger Teres Gärdin. Under själva cupveckan har 600 personer på lönelistan.

Storsjöcupen för också diskussioner med Östersunds kommun om ekonomisk stöttning.

Senaste gången Storsjöcupen arrangerades, 2019, genererades 82 miljoner kronor till det lokala näringslivet och 17 miljoner kronor till det lokala föreningslivet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.