Foto: SVT

Daoson (S) om svåra mobbningen: ”Det är helt oacceptabelt”

Uppdaterad
Publicerad

Niklas Daoson (S) är ansvarig politiker för skolorna i Östersund. Med anledning av att en flicka ska ha mobbats svårt av hela sin klass säger han att det finns drastiska åtgärder som går att göra i sådana fall.

Niklas Daoson (S) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Östersunds kommun. Han blir bestört när han hör talas om det aktuella fallet som anmälts till flera instanser, men uttalar sig generellt:

– Det är helt oacceptabelt att någon inte ska kunna gå till skolan på grund av att den är utsatt för mobbning och vi gör allt vi någonsin kan. Mobbning kan skapa sår som aldrig läker, säger Daoson.

Samtidigt menar han att det på många skolor görs ett aktivt och seriöst arbete.

– Det görs ju ett aktivt arbete, lokalt arbete ute på skolorna. Men det är klart att det inte alltid räcker och då är det viktigt att vi i nämnden får information så att vi kan göra analys och se om det behöver sättas in mer resurser eller vidtas andra åtgärder.

Kritik från Skolinspektionen

Just det, att information om kränkningar som sker ute på skolorna inte kommer till nämnden har Östersunds kommun fått kritik från Skolinspektionen för.

– Skolan ska alltid rapportera till nämnden och det har vi jobbat aktivt med på senare tid, säger Niklas Daoson.

Just i det här fallet upplever ju mamman att skolan inte tagit det här på allvar – vad säger du om det?

– Det kan säkert vara så. Det är jättesvårt att svara generellt, men det är ju otroligt frustrerande för en förälder och det är nog lätt att tycka att skolan gör för lite eller att det går för sakta, säger Niklas Daoson (S).

Niklas Daoson menar också att det finns drastiska åtgärder som går att vidta.

– Det går ju till exempel att stänga av en elev från skolan om det är vad som krävs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.