Peter Svensson är chef på Distriktsveterinärerna. Foto: Distriktsveterinärerna

Distriktsveterinärernas chef om fallet i Dvärsätt: Inget fel har begåtts

Publicerad

Distriktsveterinärerna har gjort flera oberoende utredningar som alla pekar på att allt har gått korrekt till när hästen Meistari i Dvärsätt behandlades. Samtidigt kan de inte ge någon förklaring till varför hästen fick en stor böld som sprack.

– Vi begär nu in de pengarna som vi har en obetald faktura på, säger Peter Svensson som är chef för statliga Distriktsveterinärerna.

Enligt honom har inga fel begåtts under behandlingen. Flera interna utredningar visar på det och ärendet har även varit uppe i Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvårdsbeslut.

I deras utlåtande står det att ägarna påstått att hästens hals svullnade upp i ett tidigt skede medan veterinären som satte droppet menar att det skedde först på slutet. ”Det är alltså fråga om ord mot ord i dessa delar” skriver Ansvarsnämnden och menar att bedömningen därför ska grundas på veterinärens uppgifter.

I de handlingar som finns framkommer det att veterinären själv såg att kanylen inte låg i kärlet. Veterinären menar att detta skedde på slutet av behandlingen och att det inte ska ha påverkat hästens sjukdomsbild.

– Jag har därför ingen fakta som stödjer att något fel ska ha begåtts, säger Peter Svensson på Distriktsveterinärerna.

Kommenterar inte enskilda fall

Frågan som ägarna hela tiden ställt sig är: Om det inte var kanylen som hamnade fel som orsakade bölden – vad kan det då ha varit? Hittills har de inte fått någon förklaring, och det får inte heller SVT.

– Jag är ingen veterinär så jag kan inte gå in på detaljer i den veterinärmedicinska processen, säger Peter Svensson.

Han framhåller även att de inte får prata om enskilda fall. Klart är dock att de anser att inget fel har begåtts.

– Har vi gjort fel ska vi omedelbart ersätta, det är ingen diskussion. Men i det här fallet kan jag inte få fram fakta som visar att vi gjort fel, och om det inte begåtts något fel så måste vi få in pengarna för de tjänsterna vi utför.

Om en kund är kritisk till Distriktsveterinärernas jobb kan hen klaga.

Vid klagomål utreds ärendet antingen av klinikchef eller den som är ansvarig för kundklagomål. Distriktsveterinärerna får ca 50-60 klagomål i månaden.

Om kunden inte är nöjd med utfallet kan det gå vidare och bli ett skadeståndsärende. Då är det en veterinär inom organisationen som gör en utredning separat. 2018 hade Distriktsveterinärerna 11 sådana ärenden. I ca 50 % av fallen fick kunden rätt.

Kunden kan även klaga till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvårdsbeslut.

Ett sista steg är att vända sig till tingsrätt och driva ärendet via domstol.

Källa: Distriktsveterinärerna

  • Distriktsveterinärerna verkar under Jordbruksverket och är en statlig organisation.
  • De är affärsdrivande.
  • Har ett 80-tal mottagningar och filialer runt om i Sverige.
  • Har cirka 500 veterinärer, djursjukvårdare och djurvårdare.
  • Deras veterinärer har tillsammans cirka 330 000 uppdrag per år.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer