Foto: Hasse Holmberg, TT

Besöksnäringen måste anställa 2000 personer

Uppdaterad
Publicerad

Länets besöksnäring behöver nyanställa 2000 personer fram till år 2030. Att hitta lämpliga personer blir en utmaning för Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg var på besök i länet under tisdagen. Det sammanföll med att den så kallade Swetourgruppen släppte en rapport om kompetensförsörjningen inom besöksnäringen.

Näringen innefattar det mesta från diskare och taxichaufförer till högt kvalificerade ansvarsbefattningar. Just nu är branschen inne i en fas där expansion är det enda alternativet.

Investerar för att överleva

Ingen turist blir i dag imponerad över en splitter ny släplift. Sittlift ska det vara och det med en plastkåpa över och helst med uppvärmd sits. Besöksnäringens aktörer måste investera för att hänga med.

För att orka investera i den takt som turisterna förväntar sig måste säsongerna förlängas och helst löpa över hela året. I samma andetag innebär det också att mer personal måste anställas.

Branschen själv har kommit fram till att länets besöksnäring behöver 2000 nyanställningar fram till år 2030.

Catharina Utanskog är branschstrateg hos Arbetsförmedlingen i Östersund och sitter med i Swetourgruppen.

– Besöksnäringen är ju väldigt viktig i vårt län och utmaningen för vår del handlar om att ge branschen tillgång till kompetens, menar hon.

Gäster med höga krav

Generaldirektören Mikael Sjöberg konstaterar hur tydligt kraven ökar bland besöksnäringens gäster.

– Tidigare var det liksom en självklar del av upplevelsen att man bodde i väldigt enkel logi. I dag efterfrågas lyxhotell i fjällvärlden, konstaterar han.

Just nu råder stor efterfrågan på arbetskraft i hela landet. Är det så att Arbetsförmedlingens alla regioner konkurrerar med varandra på marknaden?

– På sätt och vis, men jag tycker inte att det är av ondo. Vi vill se stor rörlighet på arbetsmarknaden och jag tror inte det är bra att rekrytera personal till den jämtländska besöksnäringen bara här omkring. Därför har vi till exempel rekryteringsmöten i Stockholm när fjällanläggningarna söker personal, säger Sjöberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.