Foto: SVT

Företagare i länet luras av bondfångare

Den som driver eget företag har med stor sannolikhet de senaste dagarna fått en blå blankett från något som kallas Bolagsupplysningen. Polisens råd är – riv sönder den och släng bort den.

Man behöver inte driva ett särskilt stort företag för att under ett år drabbas av en handfull försök till bonnfångeri. Ett tag var bedragarna inriktade på annonser som aldrig någonsin fick någon exponering. Den varianten är inte så aktiv just nu. Men det finns många sätt att lura den godtrogne.

De underliggande mekanismerna är alltid de samma, medan man fortlöpande filar på konceptet.

Ser myndighetsaktig ut

Svensk handel uppskattar att 800.000 företagare i dagarna fått ett brev från några som kallar sig Bolagsupplysningen. De som layoutat blanketten har gjort sitt yttersta för att den ska se myndighetsaktig ut.

Men det är rent vilseledande. Bolagsupplysningen är registrerat i Estland och personerna bakom är etablerande namn i ”branschen”.

– De hoppas så klart på att en företagare ska svälja betet och korrigera de bristfälliga uppgifter som redan står förtryckta på blanketten. På något sätta bringas de till tron att det är Bolagsverket som är mottagaren, säger polisens utredare Per Thelin.

Ingånget avtal som kostar

I själva verket är en undertecknad och inskickad blankett ett ingånget avtal som som löper över två år och kostar 10.000 kronor. Och fortsätter att gälla om det inte sägs upp efter konstens alla regler.

– Vi har fått in en hög anmälningar om det här. Det är typiskt att de kommer när vi närmar oss jul, säger Thelin.

Blanketten innehåller en närmast bisarr mängd av finstilt text. I texten framgår allt som krävs för att avsändare i ett första skede ska vara juridiskt rentvådd.

Polisen har fått uppgifter om att företagare i länet redan hunnit gå i fällan.

– Ska man bestrida det här hamnar man i flera problem. Det enda raka är att riva sönder blanketten och slänga den, säger Per Thelin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer