Man ska inte behöva störas av vattenskoterkörning under långa perioder på samma ställe. Foto: Maja Suslin. TT

Vattenskotrar – kul att köra, men inte att tvingas lyssna på

Uppdaterad
Publicerad

Trafiken med vattenskotrar var tidigare begränsad av särskilda regler. Dessa är numera överspelade av ett EU-direktiv, fast det innebär inte att du får köra omkring efter eget gottfinnande.

Tidigare var trafik med vattenskotrar begränsade till det som är officiella farleder. I Storsjön handlar det om där färjorna går eller har gått. Tvärs över Vallsundet eller Rödösundet gick till exempel bra.

Östersunds kommun upplät dessutom ett område från Minnesgärde och bort till gamla Beijerstomten och 100 meter ut i vattnet.

Men, ett beslut från EU har gjort det lite tvetydigt vad som är en vattenskoter. De räknas helt enkelt som båtar i väntan på en tydligare lag.

Ingriper inte

Rent praktiskt så ingriper inte polisen mot dem som kör vattenskoter utanför de områden där det varit tillåtet.

– De räknas ju som båtar. Det innebär vanligt sjövett. Man kör inte för fort och man respekterar de väjningsregler som råder på sjön, säger stationsbefälet i Östersund, Henrik Holm.

En vattenskoter ska alltså framföras med samma respekt som övriga båtar. Förutom sjöbestämmelserna så finns det en miljölagstiftning att ta hänsyn till, framför allt då när det gäller buller.

Anteckna buskörning

Att ligga och köra i flera timmar utanför någons tomt eller brygga är inte okej.

– I sådana fall uppmanar vi dem som känner sig störda att föra bok om när och hur länge störningen pågått. Den som inriktat sig på en skön kväll ute på tomten ska inte behöva få kvällen ödelagd av en massa oväsen, säger Lisa Rönnberg, samhällsbyggnadschef i Östersund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.