Här är människorna bakom rösten i telefonen

Kundcenter i Östersund fyller fem år

Publicerad

Idag, onsdag, har kommunens kundcenter kopplat samtal och svarat på frågor i fem år. Den vanligaste frågan gäller försörjningsstöd.

De svara på hundratals frågor varje vardag. För de allra flesta är de bara en röst i luren. Har de inte svaret själva så kopplar de vidare till rätt tjänsteman.

Frågor om bidrag vanligt

Frågor kring försörjningsstöd, socialbidrag, har varit vanligt under 2018. Andra vanliga frågor rör sophämtning och snöröjning.

Över 3000 samtal i veckan

Kundcenter hanterar 3 350 samtal i veckan som i genomsnitt tar 55 sekunder. 75 procent av samtalen kommer via telefon övriga är besök i Rådhuset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.